Javascript must be enabled for the correct page display

De bijdrage van 'Specialistische Pleegzorg' op het voorkomen van breakdown

Nederhoed, Marije (2022) De bijdrage van 'Specialistische Pleegzorg' op het voorkomen van breakdown. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
2022 Masterthesis Marije Nederhoed, S4493311.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Wanneer een pleegkind om uiteenlopende redenen niet meer thuis kan wonen is het van belang dat het pleegkind in een pleeggezin terechtkomt met een stabiele opvoedingssituatie. Tijdens de pleegzorgplaatsing kan het echter voorkomen dat de plaatsing vroegtijdig wordt afgebroken, ook wel breakdown genoemd. Door het meemaken van breakdown kan er plaatsingsinstabiliteit ontstaan wat het risico op problemen in de ontwikkeling op sociale, emotionele, gedrags- en cognitieve domeinen vergroot. Ook kan het de al bestaande problemen in de ontwikkeling, gedrags- en geestelijke gezondheidsdomeinen verergeren. Om breakdown te voorkomen hebben de jeugdhulporganisaties Elker, Leger des Heils, William Schrikker Gezinsvormen en Timon in samenwerking met Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeente (RIGG) een nieuwe vorm van pleegzorg ontwikkeld, namelijk ‘Specialistische Pleegzorg’. In deze studie is er middels een dossieranalyse onderzocht in hoeverre de inzet van ‘Specialistische Pleegzorg’ bijgedragen heeft tot het voorkomen van breakdown. Er kan geconcludeerd worden dat er in dit onderzoek geen samenhang gevonden is tussen de ingezette interventie middels ‘Specialistische Pleegzorg’ en het al dan niet plaatsvinden van breakdown. Wel is er in dit onderzoek een samenhang gevonden tussen het al dan niet voorkomen van breakdown en de al dan niet aanwezige gedragsproblemen van de pleegkinderen en de al dan niet aanwezige belemmerende factoren in de omgeving van het pleegkind. Voor de praktijk is het aan te raden om één keer per jaar een interview te houden met de pleegouders en pleegkinderen om een duidelijk beeld te krijgen over de eventuele aanwezige risicofactoren op breakdown. Het in laten vullen van gedragsvragenlijsten kan hierbij ook helpend zijn.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lopez Lopez, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Aug 2022 13:54
Last Modified: 04 Aug 2022 13:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1242

Actions (login required)

View Item View Item