Javascript must be enabled for the correct page display

Listening Comprehension Revisited: the Relationship between Lexical Predictors and Measures of Listening Comprehension

Trip, Vivian (2022) Listening Comprehension Revisited: the Relationship between Lexical Predictors and Measures of Listening Comprehension. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis V.G. Trip S2573547 01-08-2022.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

De COVID-19 pandemie heeft een negatieve invloed gehad op de leerresultaten van Nederlandse basisschoolkinderen. Begrijpend lezen (RC) had het grootste verlies aan leerresultaten (-25%) (Haelermans et al., 2021). Verschillende onderzoeken suggereren dat woorddecodering, woordenschat en luistervaardigheid (LC) voorspellers zijn in de ontwikkeling van RC (de Jong & van der Leij, 2002; Hoover & Gough, 1990; Verhoeven & Van Leeuwe, 2008). De cognitieve processen in RC en LC zijn, afgezien van de input, vergelijkbaar (Hogan et al., 2011; Perfetti et al., 2005; Van den Broek, 2009). Het huidige onderzoek onderzoekt of er een verband is tussen leesvaardigheid en woordenschat als lexicale voorspellers van metingen van luistervaardigheid. De participanten van dit onderzoek waren 47 leerlingen in de leeftijd van 9 tot 11 jaar van twee Nederlandse basisscholen. In twee klassikale sessies en twee individuele sessies werden er taaltesten afgenomen. Leesvaardigheid is gemeten met de EMT (woorden voorlezen) en De Klepel (pseudowoorden voorlezen) en de woordenschat is beoordeeld met een aangepaste versie van de PPVT-III-NL. LC is getest met nieuwe, aangepaste testen; middels meerkeuzevragen en middels het maken van een situatiemodel. De situatiemodellen van de leerlingen werden vergeleken met de modellen van negen geschoolde volwassenen. Meervoudige regressieanalyses lieten zien dat leesvaardigheid een significante voorspeller is van de LC-meerkeuzevragen; woordenschat was dat niet. Voor het LC-situatiemodel hadden zowel leesvaardigheid als woordenschat geen voorspellende waarde. Voor toekomstig onderzoek is het aanbevolen het situatiemodel op andere manieren te analyseren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kamphorst, E. and mulder, E.M.B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Aug 2022 09:16
Last Modified: 10 Aug 2022 09:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1246

Actions (login required)

View Item View Item