Tamminga, B (2022) Een model ter bevordering van participatie van volwassenen met zeer ernstige verstandelijke en visuele beperkingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Tweedeversie_BarrieTamminga_S3727203 (1).pdf Restricted to Repository staff only Download (924kB) |
Abstract
Inleiding. Participatie is sterk gerelateerd aan kwaliteit van leven, ook bij mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en visuele beperkingen ((Z)EVVB). Recentelijk is een operationalisering en definitie van participatie van volwassenen met (Z)EVVB ontwikkeld. Deze is lastig toepasbaar in de praktijk, aangezien het veel factoren omvat en niet is geordend. Dit onderzoek tracht een model te ontwikkelen om de bruikbaarheid in de praktijk te vergroten. De onderzoeksvraag luidt: Hoe kan op basis van bestaande kennis een model ontwikkeld worden betreffende de operationalisering en definitie van participatie van volwassenen met (Z)EVVB? Methode. Het onderzoek is opgedeeld in drie fasen. De eerste fase is een verkennend literatuuronderzoek naar het ICF model, het AAIDD model en het positieve gezondheidsmodel. Er is gebruik gemaakt van de zoekmachines PsycINFO, Eric en Ebook Central. In de tweede fase is middels een systematische literatuurstudie getracht belangrijke thema’s betreffende participatie te ontdekken. De zoekmachines PsycINFO en Eric zijn gebruikt. In de derde fase zijn de analyses uit de eerste twee fasen gebruikt voor de ontwikkeling van een model. Resultaten Bepaalde aspecten van de operationalisering en definitie vallen binnen de drie modellen niet onder het onderdeel ‘participatie’, maar bijvoorbeeld onder ‘context’. In de ICF wordt actieve deelname en betrokkenheid niet benoemd. Thema’s die naar voren komen bij participatie zijn: eigen regie, sociale contacten en beweging. Een conceptmodel is ontwikkeld waarin de hiërarchie in de operationalisering en definitie te zien is Conclusie. Het ontwikkelde model beantwoordt de onderzoeksvraag van dit onderzoek, waarin begrepen worden, actieve betrokkenheid en betrokkenheid van de omgeving van het individu van groot belang zijn. Een voorstel is het model voor te leggen aan een focusgroep om de bruikbaarheid van het model te verhogen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Putten, A.A.J. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Aug 2022 09:07 |
Last Modified: | 10 Aug 2022 09:07 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1253 |
Actions (login required)
View Item |