Javascript must be enabled for the correct page display

Leiderschapspraktijken: bevorderend voor de samenwerking tussen leerkrachten in het primair onderwijs?

Meijer, Manon (2022) Leiderschapspraktijken: bevorderend voor de samenwerking tussen leerkrachten in het primair onderwijs? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MMeijer_S3355136_Thesis.pdf

Download (754kB) | Preview

Abstract

Scholen hebben te maken met veranderingen en onderwijsvernieuwingen. Om hier mee om te kunnen gaan zou er meer aandacht moet komen voor de samenwerking tussen leerkrachten. Dit lijkt namelijk positieve effecten te hebben op het onderwijs. Samenwerking blijkt echter moeilijk tot stand te brengen, omdat leerkrachten erg op zichzelf zijn. De schoolleider lijkt een veelbelovende rol te hebben om samenwerking tussen leerkrachten tot stand te brengen en te bevorderen. De focus van onderzoek naar schoolleiderschap lag eerst voornamelijk bij de leiderschapsstijlen. De meest onderzochte stijlen zijn transformationeel, onderwijskundig en onderzoekmatig leiderschap. Recent is het idee ontstaan dat er niet een leiderschapsstijl het meest effectief is maar dat er naar de leiderschapspraktijken moet worden gekeken. Dat roept de vraag op welke leiderschapspraktijken bevorderend zouden kunnen zijn voor de samenwerking tussen leerkrachten in het primair onderwijs. Dit onderzoek is een systematisch literatuuronderzoek. De doelstelling hiervan is het synthetiseren van onderzoeken naar leiderschapspraktijken en samenwerking wat resulteert in meer inzicht van welke schoolleiderschapspraktijken bevorderlijk zijn voor de samenwerking tussen leerkrachten. Met behulp van een thematische analyse worden de leiderschapspraktijken beschreven die zijn onderverdeeld in vier thema’s. Deze vier thema’s zijn geïdentificeerd op basis van de negentien gevonden leiderschapspraktijken in de data. De resultaten van dit onderzoek bieden schoolleiders en leerkrachten inzicht in en handvatten voor de leiderschapspraktijken die bevorderend zijn voor de samenwerking tussen leerkrachten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Aug 2022 09:04
Last Modified: 10 Aug 2022 09:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1258

Actions (login required)

View Item View Item