Javascript must be enabled for the correct page display

Do Sustainable Cues Lead to Sustainable Purchasing and Sustainable Delivery Choices? Testing Goal-framing Theory in a Webshop Setting

Daams, Esther (2022) Do Sustainable Cues Lead to Sustainable Purchasing and Sustainable Delivery Choices? Testing Goal-framing Theory in a Webshop Setting. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Master_Thesis_Enivonmental_Psychology_Esther_Daams_s4575032.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het is cruciaal dat consumenten duurzamere producten kopen en kiezen voor duurzaam leveringsalternatieven aangezien hun huidige gedrag klimaatproblemen veroorzaakt. Recente bevindingen tonen dat duurzame verpakkingscues (bijv. eco-labels en groene afbeeldingen) voor een toename in duurzame aankoopintenties kunnen zorgen (Ketelsen et al., 2020). Volgens de Goalframing-theory (Lindenberg & Steg, 2007), kunnen deze verpakkingssignalen effectief zijn doordat ze het normatief doelframe activeren (d.w.z. focus op het voldoen aan sociale normen). Het is echter niet bekend of duurzame verpakkingselementen effectief blijven in een realistische setting. Webshopcues zoals kortingen kunnen mogelijk de activering van het normatieve doelframe verminderen waardoor de duurzame verpakkingscues minder of niet meer effectief zijn. Daarnaast heeft geen eerder onderzoek het effect van contextuele signalen op kiezen duurzame bezorgmogelijkheden onderzocht. Deze studie test het effect van contextuele cues in een gerepliceerd webshop met een 2 x 2 between-subject experiment: bevorderen verpakkingscues (d.w.z. duurzaam verpakkingscues versus controle) en webshopcues (d.w.z. normatieve webshopcues versus hedonistisch en winst webshopcues (controle)) i) duurzame aankopen en ii) duurzame leveringsintenties, en worden deze effecten gemedieerd door hun vermogen om het normatieve goalframe te activeren? Resultaten tonen dat duurzame verpakkingscues en normatieve webshopcues zorgen dat mensen meer geld uitgeven aan duurzame producten. Echter, wanneer beide cues gecombineerd worden, geven mensen minder geld uitgeven aan duurzame producten. Ik vond geen mediatie via het normatieve goalframe en ik vond geen effecten van verpakkings- en webshopscues op duurzame leveringsintenties. Samenvattend kunnen organisaties die communiceren over duurzaamheid via verpakkings- en webshopscues consumenten helpen hun klimaat te verminderen. Trefwoorden: duurzaam consumentengedrag, verpakkingscues, webshopcues

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kok, C.A. and Werff, E. van der
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Environmental Psychology (EP) [Master Psychology]
Date Deposited: 10 Aug 2022 09:02
Last Modified: 10 Aug 2022 09:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1262

Actions (login required)

View Item View Item