Javascript must be enabled for the correct page display

Acceptatie van LGBTQ+-gerelateerde advertenties en de rol van het Christendom en norm-salience

Vledderman, Chana (2022) Acceptatie van LGBTQ+-gerelateerde advertenties en de rol van het Christendom en norm-salience. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Master Thesis c.vledderman S3760480.pdf

Download (875kB) | Preview

Abstract

De acceptatie van de LGBTQ+-gemeenschap is de afgelopen decennia toegenomen; er is echter nog steeds een voortdurende reactie op LGBTQ+-gerelateerde kunst, media-representatie en andere vormen van LGBTQ+-publiciteit, zoals openbare advertenties. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor leden van deze gemeenschap. Daarom is het belangrijk om terugslag te verminderen en acceptatie te vergroten. In dit experiment (N = 235) hebben we geprobeerd om het behoren tot de groepen waarmee men zich identificeert en de normen van die groep duidelijk te maken. In dit onderzoek bestond de groep uit heteroseksuele christenen. We onderzochten of 'norm salience' in de vorm van 'golden rule priming' iemands houding ten opzichte van LHBTQ+-advertenties positief zou veranderen, en we varieerden ook het type advertentie (bijvoorbeeld provocerend, niet-provocerend) om te zien of deze manipulatie zou leiden tot verschil in acceptatie van elke advertentie. We vonden geen significante resultaten voor de experimentele conditie. Wel is er een significant resultaat gevonden voor verschillen in advertenties. We raden ideeën aan voor toekomstig onderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Koc, Y.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Applied Social Psychology (ASP) [Master Psychology]
Date Deposited: 11 Aug 2022 07:36
Last Modified: 11 Aug 2022 07:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1265

Actions (login required)

View Item View Item