Javascript must be enabled for the correct page display

Houdingsaspecten MDFT-therapeut

Loonstra, Sigrid (2022) Houdingsaspecten MDFT-therapeut. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Sigrid Loonstra S5035457.pdf

Download (434kB) | Preview

Abstract

Er is een grote groep jongeren met meervoudig probleemgedrag. Bij meervoudig probleemgedrag blijkt een systeemgerichte behandeling de beste resultaten te laten zien. Multidimensionale Familie Therapie (MDFT) is een systeemgerichte behandeling die goede resultaten boekt. Binnen de MDFT is motivatie cruciaal voor een positieve behandeluitkomst, namelijk een afname van het meervoudig probleemgedrag van de jongere en een afname van de ervaren opvoedbelasting door de ouders. De therapeutische alliantie heeft een positieve invloed op deze motivatie. Om tot een therapeutische alliantie te komen, zijn de houdingsaspecten van de (MDFT) therapeut van groot belang. Echter is nog onvoldoende duidelijk welke houdingsaspecten dit zijn. In dit onderzoek wordt gekeken welke houdingsaspecten van de therapeut van invloed zijn op een afname van probleemgedrag en de ervaren opvoedbelasting. Aan het onderzoek hebben tien gezinnen deelgenomen die een MDFT-traject binnen Jeugdhulp Friesland hebben gevolgd. Middels screeningsinstrumenten (CBCL en OBVL) is onderzocht of het probleemgedrag en de ervaren opvoedbelasting is afgenomen. Daarbij zijn de tien gezinnen geïnterviewd, waarin in één situatie ook de jongere aanwezig was, om de houdingsaspecten van de MDFT-therapeut in kaart te bregen. Uit de interviews zijn vijf centrale houdingsaspecten naar voren gekomen, te weten: ‘het goed luisteren van de therapeut’, ‘de klik met de therapeut’, ‘het werd gewaardeerd dat de therapeut bereikbaar is’, ‘de therapeut oordeelvrij is’ en ‘de therapeut beschikt over therapeutische kennis’. Middels beschrijvende statistiek, reliable change index en thematische analyse zijn de gegevens geanalyseerd. Uit het onderzoek komen er aanwijzingen naar voren dat de therapeutische relatie van belang is bij het doen afnemen van probleemgedrag. Twee van de aanbevelingen die naar aanleiding van het onderzoek naar voren zijn gekomen zijn een verbetering van de representativiteit van de steekproef en het meenemen van het perspectief van de jongere.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Aug 2022 14:06
Last Modified: 12 Aug 2022 14:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1278

Actions (login required)

View Item View Item