Javascript must be enabled for the correct page display

Online informatie over ADHD: hoe volledig is dit?

Schenkel, M.E. (2022) Online informatie over ADHD: hoe volledig is dit? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
EsmeeSchenkel_s3524213_masterscriptie.pdf

Download (945kB) | Preview

Abstract

Informatie over ADHD, erfelijkheid en omgevingsfactoren worden nog regelmatig verkeerd geïnterpreteerd of gepresenteerd. Het is van belang dat informatieve teksten over ADHD juist zijn om verkeerde voorlichting en ongewenste gevolgen te voorkomen. Om te onderzoeken welke informatie over ADHD op een wenselijke manier wordt aangegeven, is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In hoeverre komt de informatie over ADHD ten aanzien van erfelijkheid en omgeving op websites uit de Verenigde Staten overeen met de Richtlijn Voorlichting ADHD? Middels Qualitative Content Analysis (QCA) wordt informatie op websites uit de Verenigde Staten geanalyseerd op informatie over ADHD. Via Google zijn 40 websites geselecteerd voor de data-analyse. Aan de hand van een vooropgesteld codeerschema zijn de websites geanalyseerd en zijn citaten gecodeerd. Uit de resultaten blijkt dat websites met betrekking tot thema’s correlatie en causaliteit en aanleg versus omgeving evenveel wenselijke als minder wenselijke uitspraken doen. Thema’s als tweelingstudies, erfelijkheidsschattingen en moleculair genetische studies worden niet of weinig benoemd op websites. Daarnaast blijkt uit inductieve data dat thema’s zoals maatschappelijke invloeden, prenatale en perinatale factoren en oorzaak of oorzaken van ADHD veel voorkomen op websites, maar niet in de Richtlijn beschreven staan. Op basis hiervan wordt aanbevolen de informatie in de Richtlijn betreft erfelijkheid verder uit te breiden en de nieuwe inductieve thema’s toe te voegen, om beter aan te sluiten bij de online vindbare informatie. Daarnaast wordt aanbevolen het thema reïficatie toe te voegen aan de Richtlijn om ook de gevolgen van textual silence weer te geven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Aug 2022 07:43
Last Modified: 22 Aug 2022 07:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1305

Actions (login required)

View Item View Item