Javascript must be enabled for the correct page display

Kernkwadranten: van stoornisdenken naar interactie in het onderwijs

Bakhuis, Eline (2022) Kernkwadranten: van stoornisdenken naar interactie in het onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese E. Bakhuis S4891007.pdf

Download (820kB) | Preview

Abstract

Het aantal kinderpsychiatrische classificaties is de afgelopen decennia snel gestegen. Het is bekend dat leerkrachten hier een grote rol inspelen, omdat zij vaak de eersten zijn die een leerling doorverwijst voor onderzoek naar een stoornis. De huidige studie richt zich op de vraag of een interventie gebaseerd op de kernkwadranten van Ofman hier verandering in kan brengen door 1) de focus van leerkrachten te verleggen van stoornissen in het kind naar de focus op hun eigen aandeel in de interactie met een kind en 2) om leerkrachten een handvat te geven om over hun eigen en elkaars sterke punten en kwetsbaarheden te spreken en zo de openheid in een team te verbeteren. De interventie gebaseerd op de kernkwadrant van Ofman werd ingezet in een basisschool in het speciaal basisonderwijs. Twee teams (22 leerkrachten) werden in drie intensieve sessies getraind in het denken en praten over eigen en elkaars kwaliteiten en uitdagingen in het omgaan met het gedrag van leerlingen. Twee teams (25 leerkrachten) vormden de controlegroep. Uit vragenlijsten bleek er geen effect te zijn van de interventie op openheid in het team en het aantal waargenomen stoornissen in de klas. Interviews met zeven leerkrachten uit de interventiegroep bevestigen dit beeld. Toch geven de zeven geïnterviewde leerkrachten aan dat zij door de interventie bewuster zijn geworden van (de impact van) hun eigen gedrag en dat het kernkwadrant een middel is om de leerling en zijn gedrag in een ander (positief) perspectief te zien. Er wordt daarom aanbevolen om de kernkwadrantentraining te gebruiken in het onderwijs op het moment dat er veelal gefocust wordt op de negativiteit in een leerling-leerkrachtrelatie om door de kernkwadrant de relatie te verschuiven naar een opwaartse spiraal.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Aug 2022 09:55
Last Modified: 22 Aug 2022 09:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1310

Actions (login required)

View Item View Item