Stieding, Milou (2022) Metacognitieve vaardigheden en doeloriëntaties bij sterke en zwakke rekenaars in het basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Masterthese Milou Stieding S3391272 metacognitie en doeloriëntatie juni.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Metacognitie wordt gezien als de belangrijkste voorspeller van leren (Wang, Haertel & Walberg, 1990) en heeft een stimulerend effect op leerprestaties (Veenman, Kok & Blöte, 2005). Op het gebied van rekenen lijken metacognitieve vaardigheden een belangrijke rol te spelen. Meta-analytisch onderzoek heeft aangetoond dat er een significant positief verband is tussen metacognitie en rekenprestaties bij adolescenten (Muncer et al., 2021) en kinderen (Dent & Koenka, 2016). Leerlingen met leerproblemen gebruiken minder vaak effectieve metacognitieve kennis en vaardigheden (Minnaert & Vermunt, 2006). Naast een verminderd gebruik van metacognitieve vaardigheden, vertonen leerlingen met leerproblemen in wiskunde ook meer vermijdingsgedrag (Soares, Evans & Patel, 2018). Het vertonen van vermijdingsgedrag heeft betrekking op de manier waarop leerlingen zich oriënteren op een taak. Dit laatste wordt doeloriëntatie genoemd. Er zijn aanwijzingen dat leerlingen die leergericht zijn, effectievere metacognitieve vaardigheden gebruiken dan leerlingen die prestatiegericht zijn (Boekaerts, 2002). Kijken naar doeloriëntaties in relatie tot rekenvaardigheid van leerlingen laat zien dat er meerdere relaties zijn tussen doeloriëntaties en rekenvaardigheid, maar daar is nog weinig duidelijkheid over. In deze studie wordt onderzocht in hoeverre sterke en zwakke wiskundigen verschillen in hun doelgerichtheid. Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre sterke en zwakke wiskundigen verschillen in het gebruik van metacognitieve vaardigheden. De metacognitieve vaardigheden van de studenten werden gemeten met de Junior Metacognitive Awareness Inventory (Jr. MAI) ontwikkeld door Sperling et al. (2002). De doeloriëntaties van de leerlingen werden gemeten met de vertaalde en licht gewijzigde Achievement Goal Questionnaire-Revised (AGQ-R). Met betrekking tot metacognitie werd verwacht dat sterke wiskundigen een hogere mate van metacognitieve vaardigheden zouden vertonen dan zwakke wiskundigen (Muncer et al., 2021; Dent & Koenka, 2016). Er is in dit onderzoek geen significant bewijs gevonden om deze hypothese te ondersteunen. In termen van doelgerichtheid werd verwacht dat zwakke wiskundigen meer vermijdingsgedrag zouden vertonen dan sterke wiskundigen (Soares, Evans, & Patel, 2018). Uit dit onderzoek zijn geen significante aanwijzingen gevonden om deze hypothese te ondersteunen. Er zijn echter (marginaal) significante en effectgrootte-indicaties die het tegenovergestelde van de hypothese lijken te ondersteunen, namelijk dat sterke wiskundigen meer vermijdingsgedrag vertonen dan zwakke wiskundigen. Het is belangrijk om verder onderzoek te doen naar de relatie tussen doeloriëntatie en metacognitie en sterke en zwakke wiskundigen, omdat de power van dit onderzoek beperkt was en de taken en vragenlijsten die gebruikt werden om metacognitie te meten niet optimaal waren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 22 Aug 2022 14:14 |
Last Modified: | 22 Aug 2022 14:14 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1313 |
Actions (login required)
View Item |