Lopez Murillo, Daniela (2022) Veerkracht en zelfredzaamheid van alleenstaande minderjarige vreemdelingen in de transitie naar volwassenheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis veerkracht en zelfredzaamheid amvs-Daniela Lopez 4942876.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
Alleenstaande minderjarige vreemdelingen moeten snel op eigen benen staan in de transitie naar volwassenheid. Een opvallend kenmerk is de veerkracht die alleenstaande minderjarigen ondanks alles bezitten. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre er een samenhang bestaat tussen de veerkracht en de zelfredzaamheid in de transitie naar volwassenheid van alleenstaande minderjarigen met een verblijfsvergunning in Nederland. Dit deelonderzoek maakt deel uit van het longitudinale onderzoek van L. Hacquebord. Het onderhavige onderzoek kent een mixed methods design bestaande uit kwalitatieve en kwantitatieve dataverzameling. Middels een gestandaardiseerd instrument is de beoordeling van de veerkracht kwantitatief gemeten. Daarnaast is een semigestructureerd interview afgenomen om de zelfredzaamheid(sdomeinen) kwalitatief in kaart te brengen. Ook is er, binnen de totale veerkrachtscore, onderscheid gemaakt tussen twee veerkrachtscores, namelijk de individuele veerkrachtscore en de verzorger veerkrachtscore. Uit het onderhavige onderzoek komt naar voren dat alleenstaande minderjarigen het hoogste scoorden op de domeinen Basale-ADL en Justitie; gevolgd door enkele andere domeinen. Ze scoorden het laagst op de domeinen Financiën, Maatschappelijke participatie en Sociaal Netwerk. Met betrekking tot de veerkracht scoren alleenstaande minderjarigen zowel laag, matig, hoog of uitzonderlijk hoog op veerkracht; dit houdt in dat niet alle alleenstaande minderjarigen even veerkrachtig zijn. Binnen het onderzoek is een matige positieve samenhang gevonden tussen de zelfredzaamheid op het domein Huiselijke Relaties en veerkracht. Tussen de andere domeinen, de totale zelfredzaamheid en veerkracht is geen of een lage samenhang gevonden. Dit onderzoek laat het belang zien van verder onderzoek naar de veerkracht en zelfredzaamheid van alleenstaande minderjarigen in de transitie naar volwassenheid.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Smit, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Aug 2022 14:46 |
Last Modified: | 23 Aug 2022 14:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1328 |
Actions (login required)
View Item |