Kort, Elles (2022) Cultural and ethnic diversity in the child welfare system: a qualitative study on the experiences and perspectives of professionals in the province of Groningen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis (Elles Kort S3197530).pdf Download (913kB) | Preview |
Abstract
In Nederland vormen kinderen, jongeren en gezinnen uit gemarginaliseerde culturele of etnische minderheden een toenemend aandeel van de cliënten in de jeugdzorg. Deze trend wordt ook waargenomen in de provincie Groningen, een regio waar relatief de meeste jeugdzorg wordt gegeven. Als gevolg hiervan, krijgen jeugdzorgprofessionals steeds vaker te maken met culturele en etnische diversiteit in hun werk. Er is echter weinig bekend over hoe zij dit zelf ervaren en verstaan. Om hier meer en hernieuwd inzicht in te krijgen, staat de volgende onderzoeksvraag centraal in dit onderzoek: “Hoe ervaren en verstaan jeugdzorgprofessionals in de provincie Groningen die in direct contact staan met kinderen en gezinnen uit gemarginaliseerde culturele of etnische minderheden culturele en etnische diversiteit in de praktijk? Om dit te onderzoeken, worden de concepten onevenredigheid en ongelijkheid, culturele competentie en intersectionaliteit, die naar voren komen in internationale literatuur over culturele en etnische diversiteit in jeugdzorg, gebruikt. Het onderzoek dat is uitgevoerd, is verkennend en kwalitatief van aard. Er zijn negen professionals geïnterviewd die werkzaam zijn in de jeugdzorg binnen de provincie Groningen. De resultaten tonen aan dat culturele en etnische diversiteit een belangrijk en terugkerend thema is in het dagelijks werk van professionals en laten zien hoe professionals in de praktijk te maken hebben met de concepten onevenredigheid en ongelijkheid, culturele competentie en intersectionaliteit.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lopez Lopez, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Aug 2022 07:39 |
Last Modified: | 26 Aug 2022 07:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1331 |
Actions (login required)
View Item |