Javascript must be enabled for the correct page display

Does the teaching assistant course provide vocational skills for trainees and workers at a particular vocational school in the Netherlands?

Groot, Marieke de (2022) Does the teaching assistant course provide vocational skills for trainees and workers at a particular vocational school in the Netherlands? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Master Thesis Marieke de Groot S4949676 august '22.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken in hoeverre de opleiding tot onderwijsassistent, aan een mbo-school in Nederland, qua inhoud en vorm voldoet aan de eisen van de beroepssector van stagiairs en werkenden. Volgens de literatuur is het belangrijkste doel van het beroepsonderwijs om studenten een goede start op de werkvloer te geven. Inzicht in de omstandigheden waaronder mbo-studenten het beste leren op werkplekken is van cruciaal belang voor het bieden van geschikte werkplekleeromgevingen en effectief werkplekleren (Nisula & Metso, 2019). Om innovatieve leermogelijkheden te ontwikkelen voor een succesvolle overdracht van school naar werk, kan gepersonaliseerd leren een optie zijn. Gepersonaliseerd leren gaat over het aanpassen van het onderwijs aan individuele behoeften, interesses en attitudes om te garanderen dat elke leerling, ongeacht afkomst of omstandigheden, het best haalbare niveau haalt (Aukema, 2021). Dit onderzoek is onderverdeeld in drie deelvragen om de hoofdvraag te beantwoorden. Met behulp van een vragenlijst en een semigestructureerd interview zijn gegevens verkregen van stagebegeleiders van tweede- en derdejaars studenten van de onderwijsassistent-opleiding van een mbo-school in Nederland. Uit de bevindingen bleek dat de inhoud van de opleiding tot onderwijsassistent volgens de begeleiders adequaat is, maar het niveau van de theoretische expertise van de studenten in het vakgebied is niet direct zichtbaar. Stagebegeleiders voelen zich aangetrokken tot het idee van gepersonaliseerd leren, maar ze zijn sceptisch dat het in de praktijk echt haalbaar is. Geadviseerd wordt om de huidige vorm van het onderwijs te behouden en meer gerichte praktijkopdrachten aan het onderwijs toe te voegen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Schreuder, P.R. and Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Aug 2022 07:37
Last Modified: 26 Aug 2022 07:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1336

Actions (login required)

View Item View Item