Javascript must be enabled for the correct page display

Motorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking

Starreveld, Nicole L. N. (2022) Motorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie - Nicole Starreveld.pdf

Download (689kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit literatuuronderzoek was om kennis over de motorische ontwikkeling van kinderen met een (Zeer) Ernstige Verstandelijke en Meervoudige Beperking (ZEVMB) en gerelateerde kind- en omgevingsfactoren te vergroten. De kennis over dit ontwikkelingsdomein bij kinderen met ZEVMB is schaars. Aangezien een auditieve beperking één van de veelvoorkomende bijkomende beperkingen is die voorkomt bij kinderen met ZEVMB, draagt het analyseren van de motorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking mogelijk bij aan de kennis over de motorische ontwikkeling van kinderen met ZEVMB. Er is literatuuronderzoek gedaan binnen drie verschillende databases. Motorische ontwikkeling is onderverdeeld in drie concepten: grove motoriek, fijne motoriek en houdingscoördinatie. De search resulteerde in 13 onderzoeken. Negen studies analyseerden de grove motorische ontwikkeling, zeven studies analyseerden de fijne motorische ontwikkeling en tien studies deden onderzoek naar houdingscoördinatie. Uit alle studies, op één na, bleek dat kinderen met een auditieve beperking slechtere motorische resultaten behaalden. De algemene resultaten van dit onderzoek suggereren dat de motorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking benedengemiddeld is in vergelijking met de motorische ontwikkeling van kinderen zonder auditieve beperking, met name op het gebied van balans. Kindgerelateerde factoren zoals bijkomende handicaps en vestibulaire disfunctie bleken negatief geassocieerd te zijn met motorische ontwikkeling. Leeftijd en sportbeoefening bleken positief samen te hangen met motorische ontwikkeling. De relatie met andere kind- en omgevingsfactoren zoals de ernst van gehoorverlies en de sociaaleconomische status blijft onduidelijk. Wat betreft het verloop van de motorische ontwikkeling bij kinderen met een auditieve beperking, is in de drie studies die dit aspect onderzochten een vertraagde ontwikkeling gevonden. Er worden aanbevelingen gegeven voor zowel vervolgonderzoek als de praktijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Putten, A.A.J. van der and Houwen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Aug 2022 13:45
Last Modified: 26 Aug 2022 13:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1337

Actions (login required)

View Item View Item