Javascript must be enabled for the correct page display

Ondersteuningsmogelijkheden in het hoger onderwijs voor studenten met ervaring in de jeugdhulp

Rossum, Evelien Berber van (2022) Ondersteuningsmogelijkheden in het hoger onderwijs voor studenten met ervaring in de jeugdhulp. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie E.B. van Rossum s1960962.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Ondanks dat er maar een kleine groep jongeren met ervaring in de jeugdhulp voor het hoger onderwijs kiest, is het belang van een diploma in het hoger onderwijs voor deze doelgroep juist erg groot. Er is echter weinig bekend over de ondersteuningsmogelijkheden voor deze groep studenten in het hoger onderwijs. Het doel van deze studie is om te onderzoeken wat de ondersteuningsmogelijkheden zijn voor studenten met jeugdhulp ervaring in het hoger onderwijs, om deze studenten een grotere kans te bieden een studie in het hoger onderwijs af te ronden. Om een antwoord te geven op de hoofdvraag en deelvragen is er gebruik gemaakt van twee verschillende methodes: een documentonderzoek en een semigestructureerd interview. Om een antwoord te kunnen formuleren op de eerste deelvraag is er gebruik gemaakt van een documentonderzoek, met betrekking op de websites, studiegidsen en folders van de hogere scholen. De gevonden teksten zijn daarbij gecodeerd in het programma Atlas.ti en vervolgens gecategoriseerd op inhoud, waarna aan de hand van een contentanalyse informatie verkregen kon worden over de ondersteuningsmogelijkheden in het hoger onderwijs voor studenten met ervaring in de jeugdhulp. Daarnaast zijn er onder vier studieadviseurs/studieloopbaanbegeleiders semigestructureerde interviews afgenomen. Deze zijn getranscribeerd en vervolgens gecodeerd in het programma Atlas.ti. Aan de hand van een thematische analyse van de interviews kon vervolgens een antwoord worden gevonden op de tweede deelvraag: ‘wat zijn de ondersteuningsmogelijkheden en ervaringen van studieadviseurs en Slb’ers in het hoger onderwijs in de begeleiding van studenten met ervaringen in de jeugdhulp’. Op basis van de gevonden resultaten, kan geconcludeerd worden dat er geen specifieke ondersteuning aangeboden wordt voor studenten met ervaring in de jeugdhulp, maar dat er vanuit het hoger onderwijs een uitgebreid ondersteuningsaanbod mogelijk is. Uit de resultaten kwam naar voren dat participanten vooral zien dat studiebegeleiders een key-rol hebben in de ondersteuning van deze studenten. Zij kunnen een inschatting maken van de situatie van een student en de student ondersteunen op verschillende vlakken. Daarbij wordt benoemd dat deze eerste lijn ondersteuning laagdrempelig moet zijn. Dit kan in de praktijk gerealiseerd worden door bijvoorbeeld de inzet van (extra) mentoren en door de lijn naar studiebegeleiders zo kort mogelijk te maken. Belemmeringen bij dit onderzoek waren de beperkte steekproef waardoor de resultaten niet generaliseerbaar zijn naar de gehele Nederlandse populatie. Daarnaast zijn de visies en ervaringen van studenten met jeugdhulp ervaring in het hoger onderwijs niet onderzocht binnen dit onderzoek en kunnen er geen conclusies getrokken worden over hoe zij de ondersteuning in het hoger onderwijs ervaren. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek zou dan ook zijn om studenten met ervaring in de jeugdhulp te vragen naar hun visies en ervaringen over de geboden ondersteuning in het hoger onderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Aug 2022 08:00
Last Modified: 29 Aug 2022 08:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1351

Actions (login required)

View Item View Item