Korvemaker, Jantje Gesiena (2022) Kun je cognitieve vaardigheden naar het volgende level brengen door het spelen van videospellen? Master thesis, Psychology.
Text
J.G.Korvemaker_S3684784_ Masterthese.pdf Restricted to Repository staff only Download (428kB) |
Abstract
Het doel van dit onderzoek is het bestuderen van de invloed die het spelen van videospellen en het soort videogamegenre heeft op het cognitief functioneren. Het onderzoek maakte deel uit van een groter onderzoek dat zich richt op de validatie van de Metrisquare Cognitive Testbattery for Concussion (MCTC). Er deden 107 participanten tussen 16-35 jaar mee aan het onderzoek, deze participanten hebben in het verleden geen zelf-gerapporteerde hersenschade of een hersenschudding gehad en waren geen topsporters. De participanten vulden een algemene vragenlijst in. Deze vragenlijst bevatte de vraag of de participant videospellen speelde. Dit kon beantwoord worden met ja, nee of soms. Wanneer er ja of soms geantwoord was, werd er ook gevraagd wat voor videospelgenre er het meest gespeeld werd. Op deze manier werden de participanten ingedeeld in de groepen gamers, non-gamers en soms-gamer. De gamers en de soms-gamers werden verder onderverdeeld in actiespelspelers, strategiespelspelers en simulatiespelspelers. De cognitieve functies die gemeten werden waren executieve functies, aandacht en visueel ruimtelijk geheugen. Gebaseerd op eerdere onderzoeken (Kühn & Gallinat, 2014) werd verwacht dat de gamers beter zouden presteren op de cognitieve taken dan de soms-gamers, de soms-gamers werden verwacht beter te presteren dan de non-gamers. Voor de genres werd op basis van eerder onderzoek (Trisolini et al., 2018; Kowalczyk et al., 2018) verwacht dat de actiespelspelers het beste zouden presteren op de cognitieve taken dan de andere videospelgenres. Daarnaast was het de verwachting dat simulatiespelspelers het slechtst zouden presteren op cognitieve functies op basis van het onderzoek van Oei en Patterson (2013). De resultaten geven geen significante verschillen weer in cognitieve functies tussen de gamers, non-gamers en de soms-gamers. Ook worden er geen significante cognitieve verschillen gevonden tussen de actiespelspelers, strategiespelspelers en de simulatiespelspelers. Dit betekent dat dit huidige onderzoek geen invloed heeft gevonden van het gamen op cognitieve functies.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Koerts, J. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 29 Aug 2022 11:45 |
Last Modified: | 29 Aug 2022 11:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1353 |
Actions (login required)
View Item |