Spijker, Kimberly (2022) De balans opmaken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterscriptie Kimberly Spijker 19 augustus s2980088.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Uit internationaal onderzoek blijkt dat westerse jongeren een ongezonde leefstijl hebben, terwijl gezond gedrag in de adolescentietijd preventief werkt tegen de ontwikkeling van welvaartsziekten. Gezondheidspercepties van adolescenten zelf zijn echter afhankelijk van diverse, deels persoonlijke, factoren. Participatie van jongeren in onderzoek kan helpen om samen met hen initiatieven te ontwikkelen die voor hen werken. In dit kwalitatieve actieonderzoek is gekeken naar de ervaringen, opvattingen en ideeën van jongeren ten aanzien van leefstijl, door antwoord te geven op de vraag: Hoe bespreken jongeren aan de hand van de photovoice-methode wat zij zien als belangrijke aspecten van een gezonde leefstijl? Voor de dataverzameling zijn focusgroepgesprekken gevoerd met tien jongeren. Gezamenlijk is het onderwerp afgebakend en de eigen foto’s van jongeren waren startpunt van gesprek. De focusgroepgesprekken zijn geanalyseerd middels thematische analyse. Hieruit zijn de aspecten, ‘je mentaal gezond voelen’, ‘je geaccepteerd voelen’, ‘zelfontwikkeling’ en ‘je fysiek gezond voelen’ naar voren gekomen. Jongeren zetten hun mentale gezondheid voorop. De sociale context speelt in alle aspecten een wezenlijke rol. Dit geeft aan dat gezonde leefstijl niet alleen gaat over fysieke aspecten, maar dat voor jongeren de verbondenheid met anderen (met name familie) cruciaal is, omdat zij de relatie met naasten koppelen aan hun mentale welbevinden Het onderzoeksproject activeert de deelnemende jongeren om bezig te zijn met hun eigen leefstijl. Een beter inzicht in wat jongeren belangrijk vinden draagt bij aan de kennis over de behoeften en de leefwereld van jongeren. zodat beleid en interventieontwikkeling beter op die behoeften kunnen aansluiten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Schreuder, P.R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 29 Aug 2022 13:58 |
Last Modified: | 29 Aug 2022 13:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1360 |
Actions (login required)
View Item |