Javascript must be enabled for the correct page display

De bijdrage van de personal tutor aan de sociale en institutionele factoren van de onderwijservaring van studenten

Thuis, Léonie (2022) De bijdrage van de personal tutor aan de sociale en institutionele factoren van de onderwijservaring van studenten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_S4923316_L.Thuis.pdf

Download (475kB) | Preview

Abstract

Minder persoonlijk onderwijs zorgt voor meer afstand tussen studenten, docenten en de universiteit en kan leiden tot verminderde onderwijsbetrokkenheid, een negatieve onderwijservaring en verminderde studentretentie. Sociale, institutionele en cognitieve factoren en individuele aspecten kunnen hierop van invloed zijn. Doordat studenten veel tijd op school doorbrengen, kan de ondersteuning die zij hier krijgen doorslaggevend zijn voor het hebben van een positieve onderwijservaring. In het Verenigd Koninkrijk krijgen studenten personal tutors toegewezen voor persoonlijke en academische ondersteuning. Dit onderzoek probeert te achterhalen wat de bijdrage van een personal tutor is aan de sociale en institutionele factoren van de onderwijservaring van studenten. De focus ligt hierbij op de sociale en institutionele factoren, omdat de personal tutor enkel op deze factoren invloed heeft. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, is kwalitatief onderzoek verricht waarbij de secundaire data, verkregen uit focusgroepinterviews, zowel deductief als inductief zijn geanalyseerd. Personal tutors kunnen invloed uitoefenen op de onderwijservaring van studenten door persoonlijke en academische ondersteuning te bieden. Een positieve relatie zorgt voor een domino-effect in de gevraagde ondersteuning. Een open, benaderbare houding van de personal tutor en inzet van beide partijen lijken in het contact belangrijk. Daarnaast zijn individuele bijeenkomsten noodzakelijk voor het bieden van goede, gepersonaliseerde ondersteuning, maar zijn personal tutors door tijdsgebrek vaker genoodzaakt groepsbijeenkomsten te houden. Tot slot worden enkele beperkingen van het onderzoek besproken en aanbevelingen voor zowel vervolgonderzoek als de praktijk gedaan.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Aug 2022 09:42
Last Modified: 30 Aug 2022 09:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1363

Actions (login required)

View Item View Item