Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwalitatief onderzoek naar het sociaal kapitaal van eerste-generatiestudenten (EGS) en meerdere-generatiestudenten (MGS) binnen een Associate degree

Fokkens, Janneke, J.T. (2022) Een kwalitatief onderzoek naar het sociaal kapitaal van eerste-generatiestudenten (EGS) en meerdere-generatiestudenten (MGS) binnen een Associate degree. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
220821_JannekeFokkens (S2033267)_Masterthesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (529kB)

Abstract

Eerste-generatiestudenten (EGS) en meerdere-generatiestudenten (MGS) lijken te verschillen in de toegang tot hun sociaal kapitaal en het gebruik daarvan met betrekking tot hun studie. Of dit ook geldt voor hbo Associate degree (Ad) studenten is onbekend. Het doel van dit kwalitatieve onderzoek is daarom om inzicht te krijgen in hoe Ad EGS en MGS gebruik maken van hun sociaal kapitaal met betrekking tot hun studie. Dit is onderzocht door antwoord te geven op de vragen hoe het sociaal kapitaal van EGS en MGS eruitziet, tot welke hulp zij toegang hebben, of en hoe zij dit kapitaal inzetten ten behoeve van hun doelen en of er hierbij verschillen zijn tussen EGS en MGS. Met een thematische template analyse zijn tien semigestructureerde interviews met vijf EGS en vijf MGS geanalyseerd. Hieruit komt naar voren dat het sociaal kapitaal van Ad studenten in drie ringen van nabijheid kan worden verdeeld, van meest nabije hulpbronnen in de eerste ring (i.e. familieleden) tot de meest distale hulpbronnen in de derde ring (i.e. docenten). Alle Ad studenten hebben toegang tot studie-inhoudelijke hulp (i.e. hulp bij opdrachten), emotionele hulp (i.e. mentale ondersteuning) en instrumentele hulp (i.e. financiële ondersteuning, praktische taken wegnemen en doorverwijzen naar benodigde hulpbronnen) om hen bij hun studievoortgang en studieloopbaanontwikkeling te ondersteunen. Verschillen tussen beide groepen zijn gevonden in de toegang tot typen hulp binnen hun sociaal kapitaal. EGS kunnen vanuit hun ouders geen studie-inhoudelijke hulp krijgen terwijl de meeste MGS dit wel kunnen. Hierbij lijken opleidingsniveau en studierichting van de ouder een rol te spelen. EGS hebben daarnaast minder dan MGS toegang tot hulpbronnen welke alle drie typen hulp aanbieden. Gezien het retrospectieve karakter van de huidige studie zou een dagboekstudie mogelijk een accurater beeld kunnen geven van de studentervaringen rondom hun sociaal kapitaal. De gevonden resultaten geven aanleiding om kwantitatief vervolgonderzoek te doen onder een grote groep Ad EGS en MGS.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brouwer, J. and Mascareno, M.N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Other [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Aug 2022 10:08
Last Modified: 30 Aug 2022 10:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1370

Actions (login required)

View Item View Item