Spenkelink, L. (2022) Invloed van Gezinssituatie en Mate van Culturele Sensitiviteit op de Werkzaamheid van SEL-Interventies Tijdens de Voorschoolse Leeftijd: Een Systematische Literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorthesis_s3506886_LiekeSpenkelink.pdf Download (430kB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: Sociaal-emotionele vaardigheden zijn van groot belang in de huidige samenleving. Er zijn verschillende soorten sociale leerinterventies (SEL), maar het is nog niet duidelijk of het gezin situatie van invloed is op de effectiviteit van de interventie, en in hoeverre de interventies zijn cultureel gevoelig. Methoden: Voor deze systematische review werden de databases ERIC, PsycINFO en Medline gebruikt. Daarnaast is er gebruik gemaakt van een referentiezoektocht de sneeuwbalmethode. De zoektocht was uitgevoerd op 16 april 2022. Studies over SEL-interventie bij kinderen van nul tot vijf jaar oud werden geïncludeerd, waarbij werd gekeken naar interventies op verschillende niveaus (Tier 1,2,3). Een tweede beoordelaar werd gebruikt tijdens het screeningproces. De onderzoeken werden geanalyseerd op basis van thematischeanalyse. Bevindingen: Van de 2814 resultaten kwamen 20 onderzoeken in aanmerking, waarbij 18 verschillende SEL werden onderzocht interventies. Er zijn verschillende interventies voor kinderen tot vijf jaar, waarbij de interventie is gebaseerd op verschillende theorieën. De theorie had weinig of geen invloed op het effect omvang van de interventie. In de geïncludeerde onderzoeken werd duidelijk dat de gezinssituatie kan invloed hebben op de werkzaamheid, maar dit is nog niet goed onderzocht bij de meerderheid van de interventies. Daarnaast kan worden geconcludeerd dat er te weinig onderzoek is gedaan naar de mate van culturele sensitiviteit in SEL-interventies. Daarom is het onduidelijk of de interventies effectief zijn voor een breed scala aan kinderen met verschillende culturele achtergronden. Interpretatie: Toekomstig onderzoek naar SEL-interventies zou zich meer moeten richten op de invloed van gezinssituaties. Met de opkomst van meerdere culturen door de komst van migranten hedendaagse samenleving, is het van groot belang om meer te weten te komen over de gevoeligheid van culturele achtergrond van de effectiviteit van een SEL-interventie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | E., E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 30 Aug 2022 14:06 |
Last Modified: | 30 Aug 2022 14:06 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1377 |
Actions (login required)
View Item |