Javascript must be enabled for the correct page display

Rapid Automatized Reading en leesvaardigheid: een bemiddelende rol van de visuele aandacht

Bosch, Nina Anna (2022) Rapid Automatized Reading en leesvaardigheid: een bemiddelende rol van de visuele aandacht. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Mscthesis_N.A.Bosch_S3500403.pdf

Download (964kB) | Preview

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat lezen een informatie-verwerkende activiteit is, waarin veel (cognitieve) processen een rol spelen, die in de loop der jaren veranderden. Rapid Automatized Naming (RAN) blijkt een goede voorspeller te zijn voor woordlezen. Ondanks deze essentiële rol is er nog geen overeenstemming over de vraag welke cognitieve processen de relatie tussen RAN en woordleesvaardigheid sturen en hoe deze processen in de verschillende ontwikkelingsfasen veranderen. Dit onderzoek focust zich op visuele aandachtsoriëntatie als mogelijke voorspeller van de RAN-leeslink. Tevens is gekeken naar in hoeverre de ontwikkelingsdynamiek in de relatie tussen RAN en visuele aandachtsoriëntatie meespeelt. Middels een bestaande dataset en cross-sectioneel ontwerp zijn meerdere testen afgenomen bij kinderen tussen de 7 en 14 jaar. Er zijn 271 kinderen meegenomen in dit onderzoek, die zijn toegewezen aan twee leeftijdsgroepen (jong vs. oud). De kinderen zijn getest middels twee Nederlandse gestandaardiseerde woordleesvaardigheids-testen, de CB&WL, de fonemische analysetest (FAT-R) en een experimentele visuospatial cueing task (VCT) voor het testen van de visuele aandachtsoriëntatie. Er is een effect gevonden tussen RAN en visuele aandachtsoriëntatie bij oude kinderen. Visuele aandachtsoriëntatie blijkt bij zowel jonge en oude kinderen van invloed te zijn op het woordlezen. Bij jonge kinderen hangt de conditie ‘false cue’ positief samen met woordleesvaardigheid en ‘valid cue’ hangt negatief samen met woordleesvaardigheid. Bij oude kinderen is er geen verband gevonden. Bij de non- alfanumerieke stimuli van de RAN is er bij oude kinderen wel een relatie te vinden tussen visuele aandachtsoriëntatie condities ‘false cue’ en ‘valid cue’ en woordlezen. Het doel was om een mediërende rol van visuele aandacht in de relatie tussen RAN en woordleesvaardig- heid te onderzoeken. Hoewel visuele aandachtsoriëntatie het lezen van woorden lijkt te beïnvloeden bij zowel jonge als oude kinderen, werd niet voldaan aan de vereisten voor een mediatie-effect. In plaats daarvan werd een negatieve modererende rol van leeftijd gevonden op de relatie tussen RAN en de visuele aandachtsoriëntatie voor de conditie ‘no cue’. Dit betekent, dat de impact van de alfanumerieke RAN op de visuele aandachtsoriëntatie minder groot is voor een hogere leeftijd. Op dit moment wordt visuele aandacht nog niet als aandachtspunt gezien op scholen. Praktisch gezien kan de inventarisatie van de betrokken verwerkingsprocessen waaronder visuele aandacht in combinatie met de ontwikkelings- dynamiek inzicht geven in hoeverre dit invloed heeft op de leesvaardigheid van kinderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Aug 2022 13:42
Last Modified: 30 Aug 2022 13:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1378

Actions (login required)

View Item View Item