Javascript must be enabled for the correct page display

In gesprek met Nederlandse adolescenten over sociale media: Het in kaart brengen van het online gedrag van adolescenten tussen de 16-18 jaar.

Dilling, M.A.H. (2022) In gesprek met Nederlandse adolescenten over sociale media: Het in kaart brengen van het online gedrag van adolescenten tussen de 16-18 jaar. Master thesis, Sociology.

[img] Text
DillingMyrthe_Masterscriptie_ In gesprek met Nederlandse adolescenten over sociale media.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (830kB)

Abstract

Het gebruik van sociale mediaplatformen is een belangrijke nieuwe sociale activiteit geworden voor adolescenten (16- 18 jaar). Uit vorig onderzoek blijkt dat sociale media ervoor heeft gezorgd dat offline relaties tussen adolescenten veranderd zijn. Online interacties hebben invloed op de peer-ervaringen van adolescenten doordat ze de sociale positie, status en reputatie en de ontwikkeling van vriendschappen beïnvloeden. In dit onderzoek is onderzocht hoe adolescenten zich online gedragen. Dit is gedaan door vier focusgroepen (totaal 20 adolescenten) te organiseren met adolescenten van 16 en 17 jaar. Hierdoor is het online gedrag van adolescenten in kaart gebracht en is daarnaast advies gegeven over thema’s die essentieel zijn voor het ontwikkelen van een meetinstrument (vragenlijst) over het sociale mediagedrag van adolescenten. De focusgroepen zijn geanalyseerd aan de hand van een thematische analyse. Uiteindelijk heb ik vijf thema’s geconstrueerd: positieve opvattingen over online contact, negatieve opvattingen over online contact, motieven voor online deelgedrag, beïnvloeding door sociale media en overlap van online en offline omgeving. Positieve opvattingen zijn dat adolescenten efficiëntie en comfort ervaren bij online contact. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om nieuwe vriendschappen te sluiten. Negatieve aspecten van online contact zijn het creëren van nepaccounts en het sturen van ongewenste foto’s van geslachtsdelen. Motieven voor online deelgedrag zijn per platform verschillend. Adolescenten zijn zich erg bewust van het publiek dat hen per platform volgt. Beïnvloeding door sociale media vindt plaats door ‘influencers’, oftewel mensen die video-bloggen (een dagboek bestaande uit videobeelden). Zij worden als een belangrijke leeftijdsgerelateerde bron gezien. Overlap tussen de offline en online omgeving ontstaat doordat adolescenten een gevoel van ‘co-aanwezigheid’ creëren. Dit houdt in dat offline contact overgaat naar online contact. Hierdoor kunnen adolescenten op elk moment ondersteuning krijgen van, en geven aan vrienden. Concluderend, online gedragingen van Nederlandse adolescenten komen deels overeen met hoe adolescenten zich in een offline omgeving gedragen. Er gelden net als in een offline omgeving sociale regels waar adolescenten zich aan houden om zo een sense of belonging (gevoel van verbondenheid) met leeftijdsgenoten te ervaren. Daarnaast biedt voor een groep adolescenten sociale media de mogelijkheid om zich beter te uiten en minder ongemakkelijk te voelen. Adolescenten houden vrienden online de hele dag op de hoogte van alle gebeurtenissen in hun leven. Ze ervaren daardoor een gevoel van uitsluiting wanneer ze door vrienden niet uitgenodigd zijn voor bepaalde (offline) activiteiten. Daarnaast blijkt dat sociale media voor adolescenten de mogelijkheid biedt om banden met vrienden (groepen) te versterken. Vervolgonderzoek kan zich specifiek gaan richten op de sekseverschillen in het sociale mediagedrag van adolescenten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Vries, E. de and Gerner-Haan, M. van and Vries, E. de
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Sociologie van Gezondheid, Zorg en Welzijn [Master Sociology]
Date Deposited: 30 Aug 2022 13:41
Last Modified: 30 Aug 2022 13:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1380

Actions (login required)

View Item View Item