Jager, Carien de (2022) Een onderzoek naar de rol van de ingrediëntenlijst bij het maken van een keuze tussen verschillende varianten van een voedingsmiddel. Master thesis, Psychology.
Text
Scriptie Carien de Jager, s1770128.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Doel: Het onderzoek beoogt inzicht te geven in de mate waarin de juridische aanname dat consumenten de ingrediëntenlijst lezen bij het kopen van een voedingsmiddel, aansluit bij de wijze waarop consumenten echt beslissingen nemen. Er wordt nagegaan of de keuzecontext (veel of weinig keuzeopties), de informatiebehoefte van consumenten (een hoge of een lage need for cognition: NfC) en de aankoopmotieven (het willen kopen van een gezond vs. lekker product) invloed hebben op het raadplegen en onthouden van de ingrediëntenlijst. Methode: Participanten (N = 379) namen in een 2 (twee versus vijf verpakkingen) x 2 (taak gezond versus taak lekker)-design deel aan een experiment met een voor- en nameting. Deelnemers werd gevraagd een keuze te maken uit twee of vijf verpakkingen aardbeienyoghurt. Er werd geregistreerd hoe lang en hoe vaak zij naar de ingrediëntenlijst keken en ervan onthielden en in hoeverre NfC hierop invloed had. Resultaten: In de tweeverpakkingenconditie kijken participanten significant vaker naar de ingrediëntenlijst dan in de vijfverpakkingenconditie. Er was geen significant interactie-effect tussen het aantal keuzeopties en NfC. Wel keken participanten met een hoge NfC significant vaker naar de ingrediëntenlijst dan participanten met een lage NfC. Participanten die een gezond product moesten kiezen, keken eveneens vaker naar de ingrediëntenlijst dan participanten die een lekker product moesten kiezen. Dit verschil was echter volgens de conventionele aannames net niet significant. Conclusie: De juridische aanname dat de ‘gemiddelde consument’ de ingrediëntenlijst leest bij het kopen van een voedingsmiddel is blijkens de resultaten van het onderzoek niet geheel in overeenstemming met de wijze waarop consumenten daadwerkelijk beslissingen nemen. Deze juridische aanname verdient nuancering vanwege 1) verschillende informatiebehoeften (NfC) van consumenten, 2) het veelal grote aantal keuzemogelijkheden in een supermarkt en 3) de invloed van de aankoopmotivatie van een consument. Dat het onderzoek online werd uitgevoerd levert wel een beperking op van de ecologische validiteit.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Dijkstra, A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Applied Social Psychology (ASP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 31 Aug 2022 13:49 |
Last Modified: | 31 Aug 2022 13:49 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1385 |
Actions (login required)
View Item |