Vries, Marius Iannis de (2022) A Thousand-and-One Eye: A postphenomenological analysis of University teachers’ experience of the classroom after the COVID-19 pandemic lockdown’s normalisation of the camera. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
De Vries, M.I., S2598191 (2022-08-12) A Thousand-and-One Eye - Master thesis Ethics of Education.pdf Download (539kB) | Preview |
Abstract
De camera is genormaliseerd in het klaslokaal door de, door COVID-19 pandemie versnelde, digitalisering van educatie. Er is nog weinig bekend over de effecten die camera’s in lokalen hebben op ervaringen van docenten. Vandaar wordt er in deze these de onderzoeksvraag gesteld “hoe worden de ervaringen die docenten van het klaslokaal hebben beïnvloed door de pandemie genormaliseerde aanwezigheid van de camera in het lokaal?” In dit onderzoek wordt deze vraag verkend middels een literatuuronderzoek en een postfenomenologische analyse van interviews met docenten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Deze interviews worden gehouden in de klaslokalen van de desbetreffende docenten voor de belichaamde ervaring van het lokaal. De bevindingen in het literatuuronderzoek beschrijven hoe de digitalisering van educatie heeft geleid tot een gehaaste introductie van technologieën in het klaslokaal, wat voor een overbelasting op de docent zorgt. Uit de interviewanalyses blijken een aantal docenten een opmerkelijke leegte van het klaslokaal te ervaren die, in hun beleving, door de camera geconstitueerd wordt. Met deze bevindingen wordt gesuggereerd om vervolgonderzoek te doen naar de ‘magnetische kracht’ van de camera in relatie tot het leeglopen van klaslokalen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Zuurmond, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 31 Aug 2022 08:40 |
Last Modified: | 31 Aug 2022 08:40 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1386 |
Actions (login required)
View Item |