Javascript must be enabled for the correct page display

Armoede in het basisonderwijs

Betten, Stella (2022) Armoede in het basisonderwijs. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie - Stella Betten - S3615316.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Armoede is nog steeds een hardnekkig probleem in Nederland. Ook in de provincies Groningen en Drenthe is armoede een actueel thema. In het oostelijke deel van de provincies liggen de Veenkoloniën. In de Veenkoloniën hebben mensen vaker te maken met intergenerationele armoede dan in andere gebieden in de provincies Groningen en Drenthe. In de Veenkoloniën heeft 6,5% van de totale populatie een laag inkomen. In de rest van Nederland ligt het percentage van mensen met een laag inkomen op 6,1%. Ook heeft in de Veenkoloniën 40% van de mensen met een laag inkomen een langdurig laag inkomen (Trendbureau Drenthe, 2021). Het blijft tot op heden lastig de cirkel van armoede te doorbreken. Het doel van dit onderzoek is om erachter te komen welke rol het basisonderwijs speelt in het signaleren en voorkomen van trauma en negatieve jeugdervaringen gerelateerd aan opgroeien in intergenerationele armoede. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Welke rol speelt het basisonderwijs in het signaleren en voorkomen van negatieve jeugdervaringen en trauma gerelateerd aan opgroeien in intergenerationele armoede?’ Voor het beantwoorden van deze onderzoeksvraag is er een mixed-method onderzoek uitgevoerd onder basisschoolprofessionals in de provincies Groningen en Drenthe. Er is een vragenlijst verspreid onder 36 basisschoolbesturen in Groningen en Drenthe. Uiteindelijk hebben 35 personen de vragenlijst volledig ingevuld en zijn er drie directeuren geïnterviewd. Eén van de belangrijkste uitkomsten is dat basisschoolprofessionals voor zichzelf een ondersteunende en signalerende rol zien op het gebied van opgroeien in armoede. Wel blijkt het lastig voor basisschoolprofessionals om goed in kaart te brengen of er geldproblemen bij een kind thuis spelen, omdat basisscholen geen inzicht hebben in de hulp die het gezin van het kind thuis al krijgt. Op basis van deze resultaten kunnen er beleidsaanbevelingen worden opgesteld. Eén beleidsaanbeveling is dat er meer integraal samengewerkt moet worden bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid. Dit zou kunnen door basisscholen meer te betrekken in het ontwerpen van een overkoepelend armoedebeleid, waarbij zorgorganisaties, welzijnsorganisaties en basisscholen meer met elkaar samenwerken. Op basis van de resultaten en aanbevelingen is het zinvol om vervolgonderzoek te doen naar hoe de samenwerking tussen gemeenten, welzijnsorganisaties, zorgorganisaties en het onderwijs er tot op heden uit ziet. Wanneer dit duidelijk wordt, is het gemakkelijker om het beleid zo in te richten dat al deze partijen zo efficiënt mogelijk met elkaar kunnen samenwerken. Door in kaart te brengen wat er voor nodig is om basisscholen meer betrokken te krijgen bij het armoedebeleid, kan er beter worden gesignaleerd en kunnen gevolgen van opgroeien in armoede worden beperkt. Hierdoor kunnen op termijn de zorgkosten van deze kinderen worden gereduceerd en kan tevens de ongelijkheid in de maatschappij beter worden tegengegaan.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Stulp, G.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Sociologie van Gezondheid, Zorg en Welzijn [Master Sociology]
Date Deposited: 31 Aug 2022 08:39
Last Modified: 31 Aug 2022 08:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1389

Actions (login required)

View Item View Item