Javascript must be enabled for the correct page display

Omgaan met maatschappelijke actualiteit in het Reformpedagogisch voortgezet onderwijs van een eeuw geleden. De casus van Otto Barendsen en Jaap Kann (1914-1918)

Lange, Leon de (2022) Omgaan met maatschappelijke actualiteit in het Reformpedagogisch voortgezet onderwijs van een eeuw geleden. De casus van Otto Barendsen en Jaap Kann (1914-1918). Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MA thesis Leon de Lange S3207927 Actualiteit in het reformpedagogisch onderwijs van een eeuw geleden .pdf

Download (346kB) | Preview

Abstract

In dit scriptieonderzoek, genaamd ‘Omgaan met maatschappelijke actualiteit in het Reformpedagogisch voortgezet onderwijs van een eeuw geleden. De casus van Otto Barendsen en Jaap Kann (1914-1918)’ is, aan de hand van de casus van Barendsen en Kann in kaart gebracht hoe er met actuele kwesties werd omgegaan in het Reformpedagogisch onderwijs van een eeuw geleden. De aanleiding voor dit onderzoek is een hiaat in de pedagogisch-historische literatuur omtrent de manier waarop in de onderwijspraktijk werd omgaan met de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Om dit hiaat op te vullen, is een driedelig onderzoek uitgevoerd. Ten eerste is een discoursanalyse uitgevoerd naar de manier waarop tegen de rol van de actualiteit in onderwijspraktijk werd aangekeken in onderwijskundige tijdschriften (1910-1919). Ten tweede is onderzocht hoe er op Jaaps school, het Nederlandsch Lyceum, werd omgegaan met de actualiteit (1912-1919). Ten derde, als crux van deze thesis, is een microhistorische invalshoek gehanteerd, en is aan de hand van zijn dagboekaantekeningen in kaart gebracht hoe Barendsen als Reformpedagogisch onderwijzer omging met de actualiteit. Het onderzoek wijst uit dat er in de Reformpedagogische onderwijspraktijk van een eeuw geleden weldegelijk een rol was toebedeeld aan de actualiteit. Of en hoe docenten dit behandelden, lijkt veelal hun eigen verantwoordelijkheid te zijn geweest, waardoor dit vermoedelijk op uiteenlopende manieren gebeurde. De actualiteit kon worden gebruikt als onderwijsstof voor zowel de verstandelijke als zedelijke ontwikkeling van leerlingen. De reikwijdte van dit microhistorisch onderzoek is beperkt. Vervolgonderzoek zal nodig zijn om patronen en verschillen in de behandeling van de actualiteit te identificeren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 31 Aug 2022 10:37
Last Modified: 31 Aug 2022 10:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1394

Actions (login required)

View Item View Item