Hopman, Brend (2022) De intentie om te differentiëren binnen onderwijs: wat denk je zelf? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
These_Bachelor_Hopman_Brend_S3313581.pdf Download (615kB) | Preview |
Abstract
Uit recente onderwijsevaluaties blijkt dat leraren op dit moment te weinig differentiatie toepassen binnen hun onderwijs. Om meer differentiatie binnen het onderwijs te bewerkstelligen, is het noodzakelijk inzicht te krijgen in wat de intenties ten aanzien van het eigen handelen binnen inclusief onderwijs bevordert of belemmert. De volgende onderzoeksvraag werd geformuleerd: In hoeverre beïnvloeden werkervaring en training in differentiatie de intenties van leraren binnen het voortgezet onderwijs in Nederland om te differentiëren binnen hun onderwijs en in hoeverre fungeert de mate van self-efficacy van deze leraren als mediërende factor in dit proces? Self-efficacy is in deze context de mate van persoonlijk vertrouwen van de leraar in zijn vermogen om taken succesvol te plannen, te organiseren en uit te voeren. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden werd een kwantitatief onderzoek uitgevoerd, dat twee bemiddelingsanalyses omvatte om de directe en indirecte relaties tussen de verschillende variabelen te meten. De populatie binnen dit onderzoek zijn leraren binnen het Nederlandse voortgezet onderwijs. Binnen het onderzoek zijn gegevens verzameld van docenten in het voortgezet onderwijs (N=180) door middel van een vragenlijst. Het doel van deze studie is om inzicht te krijgen in het verschil in de mate van intentie tot differentiatie van docenten in het voortgezet onderwijs. In het onderzoek is gekeken naar de invloed van twee factoren, namelijk of docenten een training over differentiatie hadden gevolgd en het aantal jaren werkervaring. Voor de mate van self-efficacy van de leraren werd een intermediaire rol verwacht. Daarom werd self-efficacy opgenomen als een mediërende variabele. Uit de resultaten blijkt dat er geen directe of indirecte relatie is tussen de onderzochte onafhankelijke variabelen, de mediërende variabele en de afhankelijke variabele. Er blijkt echter wel een significant verband te bestaan tussen de variabelen self-efficacy en intentie tot differentiatie binnen het onderwijs. Op basis van deze resultaten wordt aanbevolen om verder onderzoek te doen naar de factoren die van invloed zijn op de intentie tot differentiatie. Daarbij wordt aanbevolen om specifiek onderzoek te doen naar de invloed van verschillende soorten opleidingen op de intentie van leraren om te differentiëren binnen hun onderwijs.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 31 Aug 2022 10:38 |
Last Modified: | 31 Aug 2022 10:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1395 |
Actions (login required)
View Item |