Kuiper, Maaike (2022) Motorische ontwikkeling van kinderen met epilepsie in beeld: een systematisch literatuuronderzoek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
v2_Masterthesis_Kuiper_S4979281.pdf Download (844kB) | Preview |
Abstract
Het doel van deze studie was om kennis over de motorische ontwikkeling van kinderen met zeer ernstig verstandelijke en meervoudige beperkingen (ZEVMB) en de daarmee samenhangende interne en externe factoren te vergroten. Epilepsie is één van de meest voorkomende bijkomende gezondheidsproblemen bij kinderen met ZEVMB, waardoor het analyseren van de motorische ontwikkeling van kinderen met epilepsie kan bijdragen aan het vergroten van kennis over de motorische ontwikkeling van kinderen met ZEVMB. De data werden verzameld met behulp van de databases ERIC, PsycINFO, Medline en Google Scholar. Voor de analyse werd motorische ontwikkeling onderverdeeld in de domeinen houdingscoördinatie, grove motoriek en fijne motoriek. In totaal zijn tien studies geïncludeerd. In zes studies behaalden kinderen met epilepsie lagere scores op de motorische testen dan kinderen zonder epilepsie. De resultaten van de studies over de relatie tussen motorische vaardigheden en cognitieve vaardigheden spraken elkaar tegen, net als de resultaten van de studies over de relatie tussen motorische vaardigheden en de behandelstatus van kinderen met epilepsie. De resultaten toonden aan dat de motorische vaardigheden van kinderen met epilepsie samen lijken te hangen met de ernst van de epilepsie. Kinderen met ernstigere vormen van epilepsie hebben vaker afwijkende of vertraagde motorische vaardigheden. De meeste geïncludeerde studies analyseerden echter de motorische vaardigheden van kinderen met epilepsie op één moment in plaats van het verloop van de motorische ontwikkeling. Hierdoor is het niet mogelijk om te concluderen wat het verloop is van de motorische ontwikkeling van kinderen met epilepsie. Op basis van de geïncludeerde studies wordt vermoed dat kinderen met zowel epilepsie als ZEVMB zich waarschijnlijk afwijkend en trager ontwikkelen op het gebied van motoriek dan kinderen zonder beperkingen. Om te concluderen hoe de motorische ontwikkeling van kinderen met ZEVMB verloopt en welke interne en externe factoren gerelateerd zijn, is het van belang om longitudinaal onderzoek te doen. Meer aanbevelingen worden gegeven voor zowel de praktijk als de wetenschap.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Putten, A.A.J. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 01 Sep 2022 09:31 |
Last Modified: | 01 Sep 2022 09:31 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1401 |
Actions (login required)
View Item |