Javascript must be enabled for the correct page display

De motorische ontwikkeling van kinderen met een visuele beperking

Hut, Aniek (2022) De motorische ontwikkeling van kinderen met een visuele beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Aniek Hut (S5003954) - versie 2.pdf

Download (763kB) | Preview

Abstract

Het doel van deze systematische review was om een bijdrage te leveren aan de kennis over het verloop en de beheersing van motorische vaardigheden van kinderen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking (ZEVMB). Momenteel is er weinig kennis over de motorische ontwikkeling van kinderen met een ZEVMB en welke kind- en omgevingsfactoren hierbij een rol spelen. Aangezien kinderen met een ZEVMB vaak verwante enkelvoudige beperkingen hebben, wordt in deze systematische review de doelgroep kinderen met een visuele beperking onderzocht. Er is een systematische zoekprocedure gedaan in de databases ERIC, PsycINFO en Medline. Twaalf artikelen zijn geïncludeerd, waarin de grove en fijne motorische vaardigheden en de houdingscoördinatie zijn onderzocht. Van de geïncludeerde studies konden vier studies op basis van het onderzoeksdesign een uitspraak doen over motorische ontwikkeling en acht studies over de beheersing van motorische vaardigheden van kinderen met een visuele beperking. De kinderen met een visuele beperking scoorden in alle studies lager dan de kinderen zonder visuele beperking. Uit de analyse van vijf studies bleek dat de kinderen met een visuele beperking zich vertraagd ontwikkelden ten opzichte van kinderen zonder visuele beperking. Uit twee studies hiervan bleek dat de kinderen met een visuele beperking zich afwijkend ontwikkelden op het gebied van kruipen. Kinderen met een visuele beperking ervaarden moeilijkheden met statische balans en het vangen van een bal. Prematuriteit en de ernst van de visuele beperking leken daarnaast een negatief effect te hebben op de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Echter kunnen geen overtuigende conclusies getrokken worden gezien het geringe aantal geïncludeerde artikelen. Vervolgonderzoek naar omgevingsfactoren en longitudinale onderzoeken zijn nodig om de motorische ontwikkeling van kinderen met een ZEVMB in kaart te brengen. Er wordt aanbevolen om in de praktijk motorische vaardigheden van kinderen met een ZEVMB te monitoren om mogelijkheden tot ontwikkeling te stimuleren. Trefwoorden: motorische ontwikkeling, motorische vaardigheden, kinderen, visuele beperking, ZEVMB, kind- en omgevingsfactoren

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Putten, A.A.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Sep 2022 09:30
Last Modified: 01 Sep 2022 09:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1404

Actions (login required)

View Item View Item