Javascript must be enabled for the correct page display

Psychometrische eigenschappen van het Communicatieve Intentie Onderzoek bij kinderen met (communicatief)- meervoudige beperkingen

Huzen, Marije (2022) Psychometrische eigenschappen van het Communicatieve Intentie Onderzoek bij kinderen met (communicatief)- meervoudige beperkingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_MarijeHuzen_S3727491.pdf

Download (667kB) | Preview

Abstract

Inleiding De ontwikkeling van communicatieve intentie is een belangrijk onderdeel van communicatieve ontwikkeling. Kinderen met een (communicatieve) meervoudige beperking hebben ondersteuning nodig op het gebied van communicatie en voor deze ondersteuning zijn assessment instrumenten nodig waarvan de psychometrische eigenschappen zijn onderzocht. Het Communicatieve Intentie Onderzoek (CIO) meet in hoeverre communicatieve intentie is ontwikkeld. De psychometrische eigenschappen van het CIO zijn nog niet onderzocht voor kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB). De doelstelling van dit onderzoek is bepalen wat de betrouwbaarheid en constructvaliditeit van het CIO is bij kinderen met CMB. De groep kinderen met CMB is een heterogene groep, daarom is ook gekeken naar verschillen tussen kinderen met CMB met en zonder een motorische beperking. Methode. Gegevens over het CIO van 147 kinderen met CMB tussen de 0 en 23 jaar van één organisatie zijn geanalyseerd. De betrouwbaarheid is onderzocht met Cronbach's alfa en de factor analyse met de “Oblique Multiple Group”-methode. De item-populariteit en itemvolgorde zijn vergeleken in de subgroepen van kinderen met en zonder een motorische beperking om mogelijke verschillen in factorstructuur en eventuele item bias tussen de groepen te onderzoeken. Resultaten. De Cronbach's alfa voor de groep kinderen met CMB was goed (α = .807- .889). In deze groep correleerde 7.7% van de items sterker met een andere subschaal dan de toegewezen. Er zitten verschillen in de itempopulariteit en itemvolgorde tussen de subgroepen van kinderen met en zonder een motorische beperking. 13.8% van de items hebben weinig onderscheidend vermogen in de groep kinderen zonder motorische beperking. Ditzelfde geldt voor 38.9% van de items in de groep kinderen met een motorische beperking. De subgroep kinderen met een ernstige motorische beperking had lagere betrouwbaarheid en constructvaliditeit. Discussie. De resultaten suggereren dat de betrouwbaarheid en constructvaliditeit van het CIO voor kinderen met CMB goed is. De constructvaliditeit van het CIO kan verbeterd worden door items met weinig discriminerend vermogen aan te passen, vooral bij de groep kinderen met een motorische beperking.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wessels, M.D. and Putten, A.A.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Sep 2022 08:58
Last Modified: 02 Sep 2022 08:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1414

Actions (login required)

View Item View Item