Javascript must be enabled for the correct page display

Opvoedingsfactoren van jeugdige geweldsdelinquenten binnen het forensisch kader

Jager, R (2022) Opvoedingsfactoren van jeugdige geweldsdelinquenten binnen het forensisch kader. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Transgenerationele overdracht binnen het forensisch kader - 11 juli 2022 R. Jager (herkansing) .pdf
Restricted to Repository staff only

Download (461kB)

Abstract

Achtergrond. Geweldscriminaliteit heeft een grote impact op slachtoffers die jarenlang met psychische en/of lichamelijke klachten kunnen kampen. In Nederland is het aantal ernstige geweldsdelicten onder jongvolwassenen tot 21 jaar de afgelopen jaren toegenomen. Uit eerder onderzoek blijkt dat gezinsfactoren mogelijk een grote rol spelen bij de uiting van gewelddadig gedrag onder jongeren. Het doel van dit onderzoek is dan ook inzicht verkrijgen in de risicofactoren die professionals signaleren binnen de opvoeding van geweldsdelinquenten, verblijvend binnen een justitiële setting. Daarnaast analyseren welke rol deze factoren volgens de professionals hebben gehad op het (ernstig) gewelddadig delinquent gedrag van de jonge delinquent. Inzicht in deze factoren kunnen op langere termijn mogelijk aanknooppunt zijn om overdracht tegen te gaan. Methode. Dit kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd door middel van vijf semigestructureerde, episodische interviews met behandelaren die werkzaam zijn binnen de forensische setting en samenwerken met jonge geweldsdelinquenten. Door middel van thematische analyse is onderzocht welke factoren volgens de behandelaren het (ernstig) gewelddadig gedrag van de jeugdige delinquent beïnvloeden. Resultaten. De resultaten laten zien dat verschillende factoren op het gebied van individu, opvoeding, gezin en omgeving, mogelijk invloed kunnen hebben op gewelddadig gedrag bij jonge geweldsdelinquenten. Een belangrijke individuele risicofactor die werd aangemerkt door de behandelaren is hechtingsproblematiek. Een verstoorde vorm van hechting kan leiden tot onvoldoende geweten, antisociaal gedrag en beperkte emotieregulatie. Een risicovol opvoedingskenmerk dat naar voren kwam is affectieve verwaarlozing, waarbij er sprake is van onvoldoende warmte en zorg voor het kind. Daarnaast was er in veel gevallen sprake van huiselijk geweld bij de jeugdige geweldsdelinquenten. Huiselijk geweld is vaak transgenerationeel en wordt volgens de behandelaren in veel gevallen van generatie op generatie overgedragen. Dit geldt ook voor criminaliteit en verslavingsproblematiek binnen het gezin, wat volgens de behandelaren ook risicofactoren zijn voor (ernstig) gewelddadig gedrag onder jongeren. Conclusie. Antisociaal gedrag kan mogelijk leiden tot ernstig gewelddadig gedrag volgens de behandelaren. Daarnaast bevestigd de theorie dat gedragsproblemen bij de jongeren de kans op gewelddadig delinquent gedrag vergroot. Antisociaal gedrag kan op latere leeftijd worden verminderd, indien ouders worden getraind in het vergroten van het zelfregulerend vermogen van de jongere. Binnen de hulpverlening is systeemgericht werken van belang, zodat ingesleten patronen kunnen worden doorbroken en transgenerationele overdracht bij gewelddadig gedrag tegen wordt gegaan. Vanwege de steekproefomvang binnen dit onderzoek kunnen de resultaten niet worden gegeneraliseerd. Trefwoorden: Gewelddadig gedrag, jeugdige delinquenten, transgenerationele overdracht, forensische setting, hechtingsproblematiek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van and Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Sep 2022 12:24
Last Modified: 07 Sep 2022 12:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1421

Actions (login required)

View Item View Item