Javascript must be enabled for the correct page display

Een Oproep tot Protest voor Gendergelijkheid: Wat is het Effect van Humor op het Geheugen?

Catsburg, Sascha (2021) Een Oproep tot Protest voor Gendergelijkheid: Wat is het Effect van Humor op het Geheugen? Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
S.Catsburg_BT_Humor&Geheugen_S3802078.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Bestaande literatuur over het effect van humor op het bevorderen van leren, maakt gebruik van de Educatieve Humor Verwerking Theorie (EHVT) om te verklaren wanneer humor wel of geen bevorderend effect heeft op leren. Humor heeft een positief effect op geheugenprestatie indien aan de voorwaarden van toepasselijkheid en verbandhouding wordt voldaan. Het huidige onderzoek beoogt de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: Wat is de invloed van subversieve humor en man-kleinerende humor op het herinneren van non-humoristische informatie? Om dat te onderzoeken, is er gebruik gemaakt van een facebook bericht die een oproep tot actie voor gendergelijkheid (non-humoristisch deel) en een subversieve humor, man-kleinerende humor of geen-humor stimulus bevatte. Daarna werd er een geheugen test afgenomen (N = 486) waarbij de herinnering van de non-humoristische informatie werd getoetst. Indien voldaan aan de voorwaarden van de EHVT, werd er een positief effect van humor op geheugen verwacht. Omdat man-kleinerende humor niet toepasselijk zou zijn voor mannen, en daardoor niet aan de voorwaarden van de EHVT zou voldoen, werd hier een interactie-effect van geslacht met man-kleinerende humor op het herinneren van de non-humoristische informatie verwacht. De resultaten lieten geen significant verschil zien tussen de gemiddelde geheugenprestaties van subversieve humor, man-kleinerende humor en geen-humor condities. Bovendien was er geen sprake van een interactie-effect van geslacht met man-kleinerende humor op het herinneren van non-humoristische informatie. Concluderend kan er op basis van het huidige onderzoek geen effect tussen humor en geheugen worden vastgesteld. Theoretische implicaties en beperkingen van het onderzoek worden besproken. Trefwoorden: geheugen, EHVT, humor, subversieve humor, (man-)kleinerende humor, collectieve actie

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Greijdanus, H.J.E.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 08 Sep 2022 13:41
Last Modified: 08 Sep 2022 13:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1423

Actions (login required)

View Item View Item