Javascript must be enabled for the correct page display

ADHDEMEDICALISEREN: Het effect van de training ‘Druk & Dwars’ op de visie van pedagogisch medewerkers op ADHD en op hun perceptie van het aantal stoornissen op de groep.

Rinsema, Mea (2022) ADHDEMEDICALISEREN: Het effect van de training ‘Druk & Dwars’ op de visie van pedagogisch medewerkers op ADHD en op hun perceptie van het aantal stoornissen op de groep. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ADHDEMEDICALISEREN.RINSEMA.MEA.S3475379.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

In de afgelopen decennia blijkt er een toename in ADHD-classificaties en medicatie voorschriften onder kinderen. Dit is een verontrustende ontwikkeling aangezien de gebruikte medicatie veel bijwerkingen met zich meebrengt. De toename kan mede worden verklaard door de overheersende biomedische visie op ADHD. Een orthopedagogische visie op ADHD zou kunnen bijdragen aan het terugdringen van deze toename. Pedagogisch medewerkers hebben nauw contact met kinderen en kunnen invloed uitoefenen op hun gedrag. Ondanks de belangrijke rol in het opvoedklimaat van een kind, zijn pedagogisch medewerkers ondervertegenwoordigd in het wetenschappelijk onderzoek. Doelstelling: In dit onderzoek wordt getracht inzicht te krijgen in de visie van pedagogisch medewerkers op ADHD en het aantal gepercipieerde stoornissen op de groep. Tevens wordt getracht te onderzoeken of een training vanuit orthopedagogisch perspectief een transitie kan bewerkstelligen in deze twee variabelen. Methode: De steekproef bestond uit 65 participanten waarvan 40 in de experimentele groep en 25 in de controlegroep. De variabelen werden gemeten doormiddel van een mixed-method model. Het onderzoek bestond uit drie herhaalde metingen met vragenlijsten op verschillende momenten: voormeting, nameting en follow-up. Daarnaast werden interviews gehouden met 4 participanten uit de experimentele groep. Resultaten: Een significant effect is gevonden in de transitie in visie (g = .614). Geen effect is gevonden op het aantal stoornissen dat pedagogisch medewerkers op de groep zien. De geïnterviewden gaven aan geen visieverandering te ondervinden na de training. Nadere analyse laat echter zien dat kwantitatieve en kwalitatieve data elkaar lijkt te complementeren. Conclusie: De training is effectief in het bewerkstelligen van een verschuiving van overwegend biomedisch naar meer pedagogisch denken over ADHD en druk gedrag.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Sep 2022 07:43
Last Modified: 15 Sep 2022 07:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1430

Actions (login required)

View Item View Item