Javascript must be enabled for the correct page display

Timing als deelverklaring voor relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden bij kinderen in groep 4 en groep 6 van het regulier basisonderwijs

Ekelmans, Fenny, F.E.B. (2022) Timing als deelverklaring voor relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden bij kinderen in groep 4 en groep 6 van het regulier basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
29-09-22 Masterthesis Timing als deelverklaring in de relatie motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (10MB)

Abstract

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat er een relatie is tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden. Echter is er weinig bekend over onderliggende processen welke deze relatie verklaren of beïnvloeden. Het doel van het huidige onderzoek was om die reden tweeledig; ten eerste inzicht verschaffen in de voorspellende waarde van timing voor motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden, ten tweede inzicht verschaffen in de rol van timing in de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden bij kinderen die het reguliere basisonderwijs bezoeken. Het betrof kinderen uit groep 4 en groep 6. In het onderzoek zijn 82 kinderen geïncludeerd, waarvan 25 kinderen in groep 4 en 57 kinderen in groep 6 zaten. Inzicht in timing werd verkregen door middel van de experimentele vingertiktaak. Deze vingertiktaak bestond uit diverse ritme-, snelheids- en handcondities. Met de Movement Assessment Battery for Children-2 zijn de verschillende motorische vaardigheden van de geïncludeerde kinderen gemeten. Met de Een-Minuut-Test en de Klepel-R werd het niveau van de technische leesvaardigheden bepaald. Uit de regressieanalyses is gebleken dat timing geen significante voorspeller is voor motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden bij kinderen in groep 4 en groep 6 van het regulier basisonderwijs. Er is geen bewijs vanuit de multiple hiërarchische regressieanalyse voor de rol van timing in de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden. Aangeraden wordt om in vervolgonderzoek de validiteit van geconstrueerde maat voor timing te onderzoeken. Daarnaast kan in vervolgonderzoek gekeken worden naar de overlap en afzonderlijke invloed van timing, temporele verwerking en coördinatie op de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheden bij kinderen in het regulier basisonderwijs. Trefwoorden: timing, motorische vaardigheden, technische leesvaardigheden, vingertiktaak, basisschoolleerlingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Sep 2022 12:06
Last Modified: 30 Sep 2022 12:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1446

Actions (login required)

View Item View Item