Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van de opvoedingsstijl van ouders op het behandelresultaat van de angsttherapie bij het kind

Mohammad, Mahrug (2022) De invloed van de opvoedingsstijl van ouders op het behandelresultaat van de angsttherapie bij het kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_M.Mohammad_s4001311.pdf

Download (320kB) | Preview

Abstract

Angststoornissen zijn de meest voorkomende psychische stoornissen bij kinderen. Angstige gedachten kunnen het dagelijks functioneren van kinderen negatief beïnvloeden, wat negatieve gevolgen heeft voor hun welzijn. Disfunctioneel opvoedingsgedrag van ouders kan bijdragen aan de ontwikkeling van deze angststoornissen bij kinderen. De meest effectieve manier om dit soort stoornissen te behandelen is cognitieve gedragstherapie (CGT). Dit werkt echter niet voor elk individu. Het doel van huidige onderzoek is om te onderzoeken of opvoedingsstijlen effect hebben op de uitkomsten van de angstbehandelingen voor deze kinderen. Huidig ​​onderzoek is een gerandomiseerd onderzoek, dat een persoonsgerichte benadering kent (n=88). Voor- en nametingen (kindrapporten) werden gebruikt om de angst van de kinderen en het opvoedingsgedrag van de ouders te onderzoeken. Deze gedragingen werden geclusterd met behulp van een k-means clusteranalyse. Hoewel twee van de drie clusters overeenkwamen met de vooraf opgestelde hypothesen, werd er geen significant verschil gevonden tussen de clusters in termen van behandeluitkomsten. Dit betekent dat, binnen huidig onderzoek, opvoedingsstijl geen invloed heeft op het behandelresultaat van de angsttherapie bij het kind. In een vervolgonderzoek kan het interessant zijn om de effecten van genetische en/of demografische factoren in combinatie met opvoedingsstijlen te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Oct 2022 09:48
Last Modified: 26 Oct 2022 09:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1459

Actions (login required)

View Item View Item