Javascript must be enabled for the correct page display

Normaliseren binnen de huisartsenzorg: praktijkondersteuners (GGZ) jeugd

Tammes, Gonda (2022) Normaliseren binnen de huisartsenzorg: praktijkondersteuners (GGZ) jeugd. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
20221024 - Tammes - masterscriptie 'normaliseren binnen de huisartsenzorg; praktijkondersteuners (GGZ) jeugd.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is getracht antwoord te geven op de volgende onderzoeksvraag: ‘Welke rol speelt de inzet van POH (GGZ) jeugd in een huisartsenpraktijk bij het normaliseren van psychosociale problematiek bij kinderen van 0 tot 18 jaar in Noord-Nederland?’ Met de invoering van de Jeugdwet in 2014 en de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) stelselwijzing in 2015 wordt een verschuiving van zorg aan kinderen van de gespecialiseerde zorg naar de eerstelijns zorg beoogd. Sindsdien kunnen huisartsen een praktijkondersteuner huisartsen POH (GGZ) gericht op jeugdproblematiek aanstellen. Een belangrijke doelstelling in de Jeugdwet is het normaliseren van psychosociale klachten onder kinderen. De overheid heeft het concept normaliseren niet expliciet gedefinieerd, wat betekent dat zorgprofessionals zelf invulling moeten geven aan de betekenis van het concept normaliseren. De POH (GGZ) jeugd zullen dit begrip tot uiting moeten laten komen in de praktijk. Dit onderzoek heeft als doel om na te gaan wat de rol en de visie is van POH (GGZ) jeugd is ten aanzien van normaliseren van psychosociale problematiek onder kinderen. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een kwalitatief onderzoek verricht. Bij tien POH (GGZ) jeugd zijn diepte-interviews afgenomen. De POH (GGZ) jeugd die hebben deelgenomen aan het onderzoek zijn werkzaam binnen de huisartsenzorg in Noord-Nederland. De POH (GGZ) jeugd zijn benaderd via de informele en formele netwerkmethode. De interviews zijn getranscribeerd, waarna een thematische analyse is toegepast om de transcripten te analyseren. Dit is gedaan met behulp van het computerprogramma Atlas.ti. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat de deelnemers overtuigd zijn van levensfaseproblematiek en de mogelijke invloed van maatschappelijke factoren op gedragingen en/ of problemen onder kinderen. Ook vinden alle deelnemers normaliseren van psychosociale problemen onder kinderen passend bij hun rol als POH (GGZ) jeugd. Ook lijkt er consensus onder de geïnterviewden over de betekenis van normaliseren, de geïnterviewde leggen normaliseren uit aan de hand van de volgende drie betekeniselementen: “moeilijkheden behoren bij het leven”, “het accepteren van verschillen” en “gedrag plaatsen in de context”. Voor een normaliserende benadering is een goede relatie tussen de POH (GGZ) jeugd en zorgvrager essentieel. Ook kan worden geconcludeerd dat de geïnterviewde POH (GGZ) jeugd overwegend een contextuele visie hanteren, maar in sommige gevallen uitspraken deden die gekenmerkt worden door een biomedische visie. Uit de conclusies van dit onderzoek komen aanwijzingen naar voren dat het inzetten van POH (GGZ) jeugd binnen de huisartsenzorg een waardevol toevoeging is met betrekking tot het normaliseren van psychosociale problematiek onder kinderen. Dat de geïnterviewde POH (GGZ) kennis hebben van jeugdproblematiek, werkervaring hebben in de hulpverlening aan kinderen en de mogelijkheid hebben om de tijd te nemen voor een zorgvrager lijken positief bij te dragen aan een normaliserende houding van de POH (GGZ) jeugd. Met de focus op het normaliseren en demedicaliseren in dit onderzoek ligt de insteek op de problematiek van de overbelaste GGZ op het terugdringen van overdiagnostiek. Dit betekent niet dat alle diagnostiek vermeden zou moeten worden. Het gaat om het tegengaan van overdiagnostiek, zonder onder diagnostiek te riskeren. Deze conclusies hebben tot onder andere de volgende aanbevelingen geleid. Ten eerste een kwantitatief onderzoek naar de inzet van de POH (GGZ) jeugd binnen de huisartsenzorg aangaande het aantal doorverwijzingen en medicatiegebruik onder kinderen. Ten tweede een aanbeveling voor de praktijk, de werkwijze Stepped diagnosis. Ten derde het voeren van het maatschappelijk debat. Individuele oplossingen zorgen ervoor dat problemen op maatschappelijk niveau niet worden aangepakt. Het is daarom van cruciaal belang dat in alle lagen van de samenleving hierover het gesprek wordt gevoerd en beleid zich richt op de maatschappelijke oorzaken van psychosociale problematiek onder kinderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Tol, D.G. van
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Sociologie van Gezondheid, Zorg en Welzijn [Master Sociology]
Date Deposited: 31 Oct 2022 10:39
Last Modified: 31 Oct 2022 10:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1463

Actions (login required)

View Item View Item