Javascript must be enabled for the correct page display

Creativiteit van kinderen in het regulier onderwijs en speciaal onderwijs in interactie met een volwassene

Arends, Anouk, A.L. (2020) Creativiteit van kinderen in het regulier onderwijs en speciaal onderwijs in interactie met een volwassene. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
A.L.Arends_s3379752_masterscriptie.pdf

Download (622kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek bestudeert creativiteit en openheid in de interactie van een kind en een volwassene gedurende een probleemoplossende taak in regulier onderwijs en speciaal onderwijs. Er wordt verwacht dat er meer creativiteit en een hogere mate van openheid van de volwassene plaatsvindt in regulier onderwijs. Daarnaast wordt verwacht dat een hogere mate van openheid zal leiden tot meer divergent denken. In video’s (N = 28) wordt het gedrag van zes- en achtjarige kinderen en de volwassene met het onderzoeksinstrument MMC (Kupers et al. jaar) en Meindersma’s Openheidsschaal gecodeerd. Met behulp van een onafhankelijke t-toets is ontdekt dat kinderen in het regulier onderwijs vaker creatieve uitingen doen met een hogere mate aan novelty (t (28) = 3,00; p < 0,01) en de volwassene een hogere mate aan openheid laat zien in speciaal onderwijs (t (28) = -2,49; p < 0,019). Met behulp van Spearman rang-correlaties is gevonden dat er significante negatieve correlaties bestaan tussen creativiteit en openheid. Chi-kwadraat toetsen laten zien dat er met name open vragen gesteld worden en uitingen zonder nieuwe toevoeging worden gedaan. Dit kan verklaard worden door het gebruik van het protocol en het meenemen van alleen directe reacties van het kind op de volwassene in het huidige onderzoek. Daarnaast speelt een creatief leerklimaat waarschijnlijk een grote rol voor alle kinderen, onafhankelijk van individuele behoeften. In eventueel vervolgonderzoek zou met behulp van een grotere steekproef gekeken kunnen worden of er met het meenemen van tussenliggende uitingen en een minder streng protocol een duidelijker patroon gevonden kan worden tussen creativiteit en openheid.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 04 Nov 2022 12:26
Last Modified: 04 Nov 2022 12:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1467

Actions (login required)

View Item View Item