Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van coördinatie in de relatie tussen fijn-motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid bij leerlingen in groep 4 en groep 6 van het reguliere basisonderwijs.

Weijer, Emilia (2022) De rol van coördinatie in de relatie tussen fijn-motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid bij leerlingen in groep 4 en groep 6 van het reguliere basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Orthopedagogiek Emilia Weijer S3466507.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In verschillende onderzoeken blijkt een relatie tussen motorische- en leesvaardigheden te bestaan. Wat het onderliggende mechanisme is van deze relatie is echter nog niet duidelijk. Vanuit het cerebellum is coördinatie mogelijk aan te wijzen als deelverklaring voor de relatie tussen technische leesvaardigheid en motorische vaardigheden, echter moet deze redenatie nog beter onderbouwd worden. Het doel van het huidige onderzoek was om de relatie tussen fijn-motorische vaardigheden (FMV) en technische leesvaardigheid in kaart te brengen en te onderzoeken wat de rol van coördinatie in deze relatie is. Bij 82 kinderen uit groep 4 en groep 6 van het Nederlandse reguliere basisonderwijs zijn data verzameld met betrekking tot de motorische vaardigheden (Movement Assessment Battery for Children-2), leesvaardigheden (Een-Minuut-Test, Klepel-R, Fonemische Analyse Test-R, Continu Benoemen & Woorden Lezen) en coördinatie (Vingertiktaak). Pearson correlatiecoëfficiënten toonden geen significante samenhang tussen FMV en technische leesvaardigheid. Voor samenhang tussen FMV en coördinatie en tussen technische leesvaardigheid en coördinatie is eveneens geen bewijs gevonden. In groep 6 bleek een hogere mate van coördinatie echter wel samen te hangen met een betere alfanumerieke benoemsnelheid. Uit de resultaten van een hiërarchische meervoudige regressieanalyse is gebleken dat zowel FMV als coördinatie geen uniek deel van de variantie in technische leesvaardigheid kon verklaren. Concluderend is in het huidige onderzoek geen bewijs gevonden voor een relatie tussen FMV en technische leesvaardigheid, of voor een onderliggende rol van coördinatie hierin. Mogelijk speelt coördinatie voornamelijk een rol in motorische- en leesprocessen wanneer deze processen nog niet geautomatiseerd zijn. Onderzoek naar de rol van coördinatie in verschillende fasen van het aanleren van (fijn-)motorische- en leesvaardigheden wordt geadviseerd. Daarnaast wordt onderzoek naar de psychometrische eigenschappen van verschillende maten voor coördinatie aanbevolen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Nov 2022 15:01
Last Modified: 28 Nov 2022 15:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1485

Actions (login required)

View Item View Item