Kısacık, Büşra (2022) Omgaan met (het eigen) autisme: aandacht voor de identiteitsontwikkeling binnen SDARI en ReAttach voor personen met een autismespectrumstoornis. Master thesis, Psychology.
|
Text
Masterthese_Busra Kisacik_S2519038.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
In de literatuur is er weinig bekend over de identiteitsontwikkeling bij personen met een autismespectrumstoornis (ASS). Daarom onderzoekt deze studie hoe hieraan kan worden bijgedragen. Deze masterthese maakt onderdeel uit van een overkoepelende kwalitatieve studie ‘Omgaan (met het) eigen Autisme. In een eerdere fase van het overkoepelende onderzoek zijn personen met ASS, hun naasten en professionals geïnterviewd waaruit twee lijsten zijn opgesteld. De eerste lijst omvat thema’s (behoeften/eisen) die volgens personen met ASS belangrijk zijn voor de identiteitsontwikkeling. De tweede lijst bestaat uit verschillende behandelingen die mogelijk tegemoetkomen in deze behoeften. Deze masterthese focust zich op twee behandelmethodieken, namelijk: de Socio-Dramatic Affective-Relational Intervention (SDARI) en ReAttach. Het doel van dit kwalitatieve onderzoek is om te analyseren of de behandelmethodieken tegemoetkomen in de behoeften van personen met ASS en zo ja, welke thema’s dit zijn. Er is gebruikt gemaakt van thematische analyses om de informatie van de behandelmethodieken te koppelen met de lijst van thema’s. Uit de resultaten blijkt dat de SDARI en ReAttach aan het merendeel van de behoeften tegemoet komt. De SDARI komt tegemoet in tien van de zestien thema’s (geïdentificeerde behoeften), en ReAttach in elf van de zestien thema's. Beide behandelingen lijken geschikt voor personen met ASS die problemen ervaren rondom identiteitsproblematiek. Een belangrijke kanttekening is dat de thema’s vaak indirect (impliciet) behandeld worden binnen de SDARI en ReAttach. Daarnaast ontbrak een handleiding voor de SDARI en is ReAttach een nieuwe en relatief onbekende behandeling waar nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar bestaat. De SDARI lijkt echter een goede manier om spelenderwijs te oefenen met verschillende identiteitsrollen waarvan wordt aangenomen dat de geleerde vaardigheden worden gegeneraliseerd naar het dagelijkse leven. ReAttach kan mogelijk gezien worden als een behandeling om de optimale randvoorwaarden te creëren, namelijk het reguleren van stress en spanning, alvorens er gestart kan worden aan kwesties rondom de identiteitsontwikkeling. Sleutelwoorden: autismespectrumstoornis, identiteitsontwikkeling, welbevinden, SDARI, ReAttach
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Greaves-Lord, K. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 12 Dec 2022 08:13 |
Last Modified: | 12 Dec 2022 08:13 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1491 |
Actions (login required)
View Item |