Javascript must be enabled for the correct page display

Moreel Beraad in het onderwijs. Ethiek als praxis binnen het curriculum van de opleiding Geneeskunde aan Nederlandse universiteiten

Ommen, Maruja I.D. van (2022) Moreel Beraad in het onderwijs. Ethiek als praxis binnen het curriculum van de opleiding Geneeskunde aan Nederlandse universiteiten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Ommen, M.I.D. van - Moreel beraad (final) clean 2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Zorgverleners worden dagelijks geconfronteerd met ethische dilemma’s. Het is essentieel dat toekomstige artsen hierin worden voorbereid tijdens de opleiding. Het doel van dit onderzoek is te beargumenteren dat het (leren) voeren van een moreel beraad de verbinding kan leggen tussen het onderwijs en de zorgpraktijk. De onderzoeksvraag is: welke manier dragen de kenmerken van een moreel beraad bij aan de medische deskundigheid van studenten Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen? Deze vraag wordt beantwoord door middel van literatuuronderzoek naar belangrijke aspecten van het moreel beraad, diepte-interviews met gespreksleiders en onderzoekers over diens ervaringen en een observatie van een training voor het leiden van een moreel beraad. De positieve uitkomsten van het moreel beraad worden zowel in de literatuur als in de interviews benoemd. De urgentie voor het leren ethische reflecteren en redeneren voor studenten geneeskunde wordt recent meer benadrukt. Dit onderzoek vult het huidige debat aan door aan te tonen dat de kenmerken van een moreel beraad – leren (ethische) reflecteren, het toelaten van twijfel en onzekerheid, kwetsbaarheid en veiligheid, verschillende perspectieven en dialoog, en samenwerken – aansluiten bij de competentieontwikkeling van studenten Geneeskunde zoals beschreven in het Raamplan 2020. Daarmee kan deze scriptie worden beschouwd als een pleidooi voor het implementeren van een (groeps)opdracht moreel beraad voor studenten Geneeskunde aan Nederlandse universiteiten om de artsen in spé beter voor te bereiden op de zorgpraktijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zuurmond, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Dec 2022 14:08
Last Modified: 19 Dec 2022 14:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1494

Actions (login required)

View Item View Item