Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van voordoen, oefenen en huiswerk bovenop psycho-educatie en instructie op de internaliserende- en externaliserende problematiek en opvoedingsbelasting bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen met- en zonder een licht verstandelijke beperking

Darneviel, Myrthe (2022) Het effect van voordoen, oefenen en huiswerk bovenop psycho-educatie en instructie op de internaliserende- en externaliserende problematiek en opvoedingsbelasting bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen met- en zonder een licht verstandelijke beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Myrthe Darneviel - 5105617 - Masterthesis.pdf

Download (780kB) | Preview

Abstract

Inleiding Er zijn verschillende interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Hoewel psycho-educatie en instructie veelgebruikte methoden zijn binnen interventies voor GMCP is het de vraag of dit voldoende bij hen aansluit. Het doel van dit onderzoek was het effect van de methoden voordoen, oefenen en huiswerk bovenop psycho-educatie en instructie op het verschil in internaliserende en externaliserende problemen en opvoedingsbelasting te onderzoeken. Daarnaast is onderzocht of dit effect verschilt bij GMCP-subgroepen (wel/geen vermoeden van een licht verstandelijke beperking). Methode Er is gebruik gemaakt van een bestaande dataset uit quasi-experimenteel onderzoek (N=499). Middels zelfrapportagevragenlijsten zijn de uitkomstmaten internaliserende en externaliserende problemen en opvoedingsbelasting gemeten bij start, einde en drie maanden na het einde van de interventie. De methoden zijn door hulpverleners geregistreerd met de taxonomie van interventies voor GMCP. Er is gebruik gemaakt van multiple regressieanalyses. Resultaten Het gebruik van de methoden psycho-educatie en instructie en voordoen en oefenen bovenop psycho-educatie en instructie hing samen met zowel een afname als toename van problemen bij GMCP-subgroepen. Het gebruik van voordoen, oefenen én huiswerk bovenop psycho-educatie en instructie hing met huidig onderzoek niet samen met een afname van problemen bij GMCP-subgroepen. Conclusie Met de verschillende gevonden effecten voor subgroepen van GMCP wordt het belang van het afstemmen van interventies op specifieke kenmerken van GMCP duidelijk. Het is belangrijk dat er meer aandacht is voor het gebruik van de methoden in de praktijk door enerzijds de hulpverleners te trainen in het gebruik van verschillende methoden en anderzijds vervolgonderzoek te realiseren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Dec 2022 13:10
Last Modified: 21 Dec 2022 14:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1496

Actions (login required)

View Item View Item