Javascript must be enabled for the correct page display

Intergenerationeel Leren bij de Koninklijke Marechaussee

Vries, Maaike de (2022) Intergenerationeel Leren bij de Koninklijke Marechaussee. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
EoE_Masterthesis_M.deVries_Eindversie_30.11.2022.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (323kB)

Abstract

Wereldwijde demografische veranderingen zoals vergrijzing en digitalisering zorgen voor onder andere een veranderende werknemerspopulatie en vluggere contacten tussen generaties. Ook de basisopleiding van de Koninklijke Marechaussee heeft te maken met veranderingen. Het uitvalspercentage van studenten is toegenomen en kennis van instructeurs gaat verloren. Intergenerationeel leren biedt uitkomst om deze problematieken aan te pakken. Intergenerationeel leren gaat uit van wederzijds leren tussen twee of meerdere generaties, wat de ontwikkeling, het sociaal kapitaal en de kennisborging van de generaties en omgeving ten goede komt. In het huidige onderzoek is onderzocht in hoeverre de basisopleiding van de Koninklijke Marechaussee voldoet aan criteria voor intergenerationeel leren. Ten eerste is een literatuuronderzoek uitgevoerd om te onderzoeken welke criteria voor intergenerationeel leren van toepassing zijn voor een onderwijsorganisatie. Hieruit is een criterialijst opgesteld met elf criteria verdeeld over vier fasen. Vervolgens is op kwalitatieve wijze data verzameld via interviews en observaties. Uit de resultaten is gebleken dat aan de criteria diversity of roles, consistent time, program flexibility, exploring en intrinsic motivation wordt voldaan. Dit is onder andere gebleken uit het werkplezier en de vrijheid die de participanten ervaren. De criteria training, team approach, supporting, integrating, networking en leaving a trail komen echter in mindere mate aanbod op de basisopleiding. Ondanks de wisselende uitkomsten, is gesteld dat het huidige onderzoek toekomstperspectief biedt aan de basisopleiding bij de toepassing van intergenerationeel leren. Aanvullend zijn door het literatuuronderzoek onderwijskundige en organisatorische factoren gecombineerd tot een criterialijst voor intergenerationeel leren, waarmee het huidige onderzoek een wetenschappelijke leegte heeft opgevuld. Sleutelwoorden: intergenerationeel leren (IGL), criterialijst voor intergenerationeel leren, basisopleiding, onderwijsorganisatie

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zuurmond, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Dec 2022 13:27
Last Modified: 21 Dec 2022 14:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1499

Actions (login required)

View Item View Item