Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen het betrekken van het kind en de effectiviteit van de interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen

Zwerver, Iris (2022) De relatie tussen het betrekken van het kind en de effectiviteit van de interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Iris Zwerver S5004535.pdf

Download (855kB) | Preview

Abstract

Onderzoek laat zien dat kinderen weinig betrokken worden bij interventies voor gezinnen met meervoudige complexe problematiek (GMCP), terwijl families dit belangrijk vinden. Daarom is het doel van dit onderzoek om de betrokkenheid van kinderen binnen interventies voor GMCP en de verandering in internaliserende en externaliserende gedragsproblemen van het kind en in de opvoedbelasting te onderzoeken. Daarnaast, is onderzocht in hoeverre er verschil is tussen drie leeftijdscategorieën van kinderen (4-12; 12-16; en 16-18 jaar). In dit onderzoek werd een bestaande dataset van 499 GMCP gebruikt. Interventies met een minimum effect size van 0.5 (Cohen’s d) werden geselecteerd. Hulpverleners registreerden de betrokkenheid van het kind (onafhankelijke variabele) elke maand tijdens de interventie middels de GMCP-taxonomie. De internaliserende en externaliserende gedragsproblemen en opvoedingsbelasting (drie afhankelijke variabelen) werden gemeten door vragenlijsten, ingevuld door ouders, aan het begin (T0), het einde (T1) en drie maanden na het einde van de interventie (T2). Meervoudige regressie analyses werden uitgevoerd met verschilscores (T1-T0; T2-T0) van de afhankelijke variabelen. Tenslotte werden drie leeftijdscategorieën als moderator toegevoegd. De resultaten lieten zien dat de betrokkenheid van het kind samenhangt met de afname in internaliserende (p = .047) en externaliserende (p = .004) gedragsproblemen aan het einde van de interventie. Geen significante verschillen zijn gevonden tussen de leeftijdscategorieën. We adviseren hulpverleners om kinderen meer te betrekken in interventies voor GMCP. Vervolgonderzoek kan zich richten op het in kaart brengen van verschillende soorten betrokkenheid, om vervolgens te onderzoeken welke soort betrokkenheid zorgt voor de afname in gedragsproblemen van kinderen tijdens interventies voor GMCP.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jan 2023 08:26
Last Modified: 02 Jan 2023 08:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1506

Actions (login required)

View Item View Item