Javascript must be enabled for the correct page display

Otto Barendsen & Jaap Kann, een kwalitatief onderzoek naar opvattingen over en omgang met liefde, verliefdheid en seksuele ontwikkeling aan het begin van de twintigste eeuw

Sluik, S.A. (2020) Otto Barendsen & Jaap Kann, een kwalitatief onderzoek naar opvattingen over en omgang met liefde, verliefdheid en seksuele ontwikkeling aan het begin van de twintigste eeuw. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
definitieve versie Bachelorscriptie Sofie Sluik S3126056.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (460kB)

Abstract

Van 1914 tot 1918 bood onderwijzer Otto Barendsen bijna dagelijks een vorm van huisonderwijs aan Jaap Kann, die zijn opleiding volgde aan het Nederlandsch Lyceum. Dit onderwijs was vernieuwend in die zin dat het een actieve rol van het kind in het onderwijs op zich nam en rekening hield met de individuele behoeften van het kind, ook wel hervormingspedagogiek of progressief onderwijs genoemd. In de loop der jaren groeide de band tussen Otto Barendsen en Jaap uit tot een vertrouwensband, waarin veelvuldig werd gesproken over seksualiteit, verliefdheid en zijn ontwikkeling. Om te zien of de opvattingen van Otto Barendsen over deze onderwerpen consistent waren met die van andere pedagogen aan het begin van de 20e eeuw, is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarin passages uit de dagboeken zijn vergeleken met literatuur over vroege seksualiteit en verliefdheid aan het begin van de 20e eeuw. Het antwoord op de hoofdvraag 'Hoe verhoudt de manier waarop Otto Barendsen tussen 1914 en 1918 Jaap Kann probeerde te helpen bij het begrijpen van zijn seksuele ontwikkeling en verliefdheid zich tot de manier waarop er door pedagogen aan het begin van de twintigste eeuw tegen liefde, verliefdheid en seksualiteit van jongeren werd aangekeken?' kan als volgt worden geformuleerd: Otto Barendsen had een vergelijkbare denkwijze als de moderne pedagogen van zijn tijd over seksualiteit en seksuele ontwikkeling, inclusief zijn opvattingen over zelfbevrediging, ook wel onanisme genoemd. Daarnaast was hij zijn collega's wat voor op informatiegebied, mede door zijn intieme vertrouwensrelatie met Jaap.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jan 2023 08:30
Last Modified: 02 Jan 2023 08:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1511

Actions (login required)

View Item View Item