Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van het activeren van het sociaal netwerk binnen interventies voor gezinnen met zware opvoedproblemen en gezinnen met meervoudige en complexe problemen

Smilde, Danniël, D (2022) Het effect van het activeren van het sociaal netwerk binnen interventies voor gezinnen met zware opvoedproblemen en gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Danniël Smilde PDF.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Inleiding Er bestaan verschillende effectieve interventies voor gezinnen met zware opvoedproblemen (ZOP) en gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP), maar er bestaat geen eenduidigheid over het effect van het activeren van het sociaal netwerk binnen deze interventies. Deze studie onderzoekt in hoeverre het activeren van het sociaal netwerk binnen interventies voor ZOP&GMCP samenhangt met de verandering in opvoedingsbelasting en sociale contacten en in hoeverre dit verschilt per interventie. Methode Er is gebruik gemaakt van een bestaande dataset uit een quasi-experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van elementen in interventies voor ZOP&GMCP. De elementen gericht op het sociaal netwerk zijn gemeten met de GMCP-taxonomie ingevuld door hulpverleners. Middels zelfrapportagevragenlijsten ingevuld door ouders, werden de opvoedingsbelasting en sociale contacten gemeten aan het begin (T0), einde (T1) en drie maanden daarna (T2). Er zijn stapsgewijze meervoudige regressieanalyses uitgevoerd waarbij er, middels verschilscores, gekeken is of het frequenter inzetten van elementen gericht op het sociaal netwerk samenhangt met de verandering in opvoedingsbelasting en sociale contacten. Daarnaast is een moderatoranalyse uitgevoerd om te onderzoeken in hoeverre dit effect verschilt per interventie. Resultaten Uit de analyses bleek dat het frequenter inzetten van elementen gericht op het netwerk niet samenhangt met de verandering in opvoedingsbelasting en sociale contacten tussen T0&T1 en T0&T2. Ook bleek dat dit niet verschilt per interventie. Discussie Vervolgonderzoek naar het effect van het activeren van het netwerk is nodig aangezien het sociaal netwerk nog weinig wordt ingezet binnen interventies terwijl er meerdere onderzoeken zijn die hier voordelen van benoemen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jan 2023 14:51
Last Modified: 04 Jan 2023 14:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1512

Actions (login required)

View Item View Item