Javascript must be enabled for the correct page display

Ontwikkeling van gedragsproblematiek en schoolse vaardigheden van leerlingen op het OPDC

Kroontje, Sanne (2022) Ontwikkeling van gedragsproblematiek en schoolse vaardigheden van leerlingen op het OPDC. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
masterthesis_sannekroontje_S4933370.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (698kB)

Abstract

De doelstelling van de Wet passend onderwijs was om een dekkend aanbod te organiseren, wat impliceert dat er geen thuiszitters meer zijn. Landelijke cijfers laten zien dat dit tot op heden nog niet gerealiseerd is. Leerlingen die dreigen uit te vallen, kunnen worden opgevangen in een orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC) om hierdoor voortijdig schoolverlaten (VSV) te voorkomen. Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat gedragsproblematiek en schoolse vaardigheden gerelateerd zijn aan VSV. Echter, er is nog geen onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de leerlingen op het OPDC op deze gebieden. Het OPDC besteedt aandacht aan gedragsproblematiek en schoolse vaardigheden, waardoor het aannemelijk is dat dit invloed heeft op de ontwikkeling van de leerlingen. In dit onderzoek is door middel van een voor- en nameting met twee vragenlijsten gekeken naar de invloed van twee trajecten binnen het OPDC op schoolse vaardigheden en gedragsproblematiek. Het OPDC bestaat uit twee trajecten: TTVO (N=26) en Rebound (N=40). De gepaarde t-toets is ingezet om de invloed van de trajecten op schoolse vaardigheden en gedragsproblematiek te meten. Hieruit blijkt dat op het gebied van schoolse vaardigheden de leerlingen van Rebound significant gemotiveerder zijn na het volgen van het traject. Daarnaast hebben de leerlingen van TTVO zich significant ontwikkeld op welbevinden. Wat betreft gedragsproblematiek heeft het traject TTVO een significante positieve invloed op internaliserende problematiek. In de discussie wordt stilgestaan bij ontwikkelpunten voor het OPDC, twee belangrijke punten zijn dat interventies kunnen worden ingezet om het zelfvertrouwen en de externaliserende problematiek te verbeteren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jan 2023 13:16
Last Modified: 11 Jan 2023 13:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1516

Actions (login required)

View Item View Item