Javascript must be enabled for the correct page display

Zicht op Snoezelen

Vellinga, L. (2023) Zicht op Snoezelen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ThesisLVellinga_S5003083_eindversie_december2022.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (563kB)

Abstract

Achtergrond: Personen met een ernstige meervoudige beperking hebben een brede variatie aan voorkeuren en mogelijkheden. Zintuigelijke stimulering is belangrijk en hiervoor wordt een multisensorische omgeving gebruikt. Het is essentieel om de zintuigelijke stimulatie af te stemmen op de behoeftes van de cliënt. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in hoeverre er wordt afgestemd op de specifieke behoeftes van de persoon met EMB tijdens het snoezelen. Methode: Het onderzoek betreft een literatuurstudie, survey en interviews. In de literatuurstudie worden zes artikelen onderzocht op de wijze van afstemming en de randvoorwaarden van snoezelen met mensen met EMB. Daarna wordt een data-set van een surveyonderzoek geanalyseerd. Met de interviews worden de achterliggende beweegredenen achter de wijze van afstemming en de randvoorwaarden onderzocht. Resultaten: In de literatuurstudie komen vier randvoorwaarden naar voren. Als doelstelling wordt in de literatuurstudie ontspanning, time-out en vaardigheden genoemd. Bij het afstemmen op voorkeuren en mogelijkheden gaat het over fysieke handicap, classificatie en zintuigelijke behoefte. In de survey en interviews worden daarnaast belemmerende contextuele factoren genoemd. Conclusie: Uit dit onderzoek komt naar voren dat er in bepaalde mate wordt afgestemd op de voorkeuren en mogelijkheden van mensen met EMB door rekening te houden met voorkeuren, zintuigelijke behoeftes en beperkingen. Ook wordt er in bepaalde mate afgestemd op de doelstellingen van het snoezelen, De randvoorwaarden die naar voren komen zijn individuele aandacht, mogelijkheid om af te stemmen op de behoeftes en voldoende kennis over de cliënt en het snoezelen. Er wordt aanbevolen om meer onderzoek te doen door observaties en daarnaast wordt aanbevolen voor de praktijk om zich te richten op het hanteren van de randvoorwaarden. Sleutelwoorden: Ernstig, meervoudige beperking, snoezelen, afstemming, randvoorwaarden

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jan 2023 11:22
Last Modified: 12 Jan 2023 11:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1518

Actions (login required)

View Item View Item