Javascript must be enabled for the correct page display

Associatie Tussen ADHD en Executieve Functies bij Universiteitsstudenten

Hof, Cécilia Everdina (2023) Associatie Tussen ADHD en Executieve Functies bij Universiteitsstudenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Céline_Hof_scriptie_definitief.pdf

Download (839kB) | Preview

Abstract

Er is weinig bekend over de diagnose van Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassen en er zijn verschillende problemen met de huidige diagnose. Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de associatie tussen ADHD-symptomen en executieve functies bij universiteitsstudenten. Ten eerste is deze associatie is in zijn algemeen onderzocht. Ten tweede is de associatie tussen ADHD-symptomen en de executieve functies inhibitie en motivatie onderzocht. Ten derde is onderzocht of inhibitie en motivatie goede voorspellers zijn van ADHD-symptomen. In dit onderzoek werden twee vragenlijsten, de Conners’ Adult ADHD Rating Scales (CAARS) en de Executive Function Index (EFI), online afgenomen bij een steekproef van 229 universiteitsstudenten om de mate van ADHDsymptomen en executieve functies te meten. Ten eerste bleek dat studenten met meer ADHDsymptomen meer problemen hadden met executieve functies. Ten tweede bleek dat studenten met meer ADHD-symptomen meer problemen hadden met de executieve functie inhibitie, maar niet meer problemen hadden met de executieve functie motivatie. Ten derde werd gevonden dat een probleem met inhibitie een matige voorspeller was van ADHD-symptomen. Geconcludeerd kan worden dat het meten van executieve functies van belang is voor de diagnose van ADHD bij volwassenen en dat executieve functies van belang zouden kunnen zijn in de behandeling van ADHD-symptomen. Verder wordt gesuggereerd dat ADHD bij universiteitsstudenten kan worden gemeten aan de hand van de kernsymptomen van ADHD zoals genoemd in de DSM-5. Er is meer onderzoek nodig naar de associatie tussen ADHDsymptomen en problemen met executieve functies bij volwassenen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 12 Jan 2023 15:38
Last Modified: 12 Jan 2023 15:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1521

Actions (login required)

View Item View Item