Javascript must be enabled for the correct page display

Dat is andere koek: de invloed van dieettype op het effect tussen veganistische productlabels en de intention to buy.

Veen, Tara van der (2023) Dat is andere koek: de invloed van dieettype op het effect tussen veganistische productlabels en de intention to buy. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis­_De invloed van dieettype op het effect van veganistische labels op intention to buy_T.Veen_S3993272.pdf

Download (536kB) | Preview

Abstract

Een product in de supermarkt kan veganistisch zijn, zonder dat dit expres zo is gemaakt en zonder dat de makers zich richten op veganistische consumenten. Uit eerder onderzoek blijkt dat het plaatsen van een veganistisch productlabel op dergelijke willekeurig veganistische producten zorgt voor een veranderde perceptie waardoor een verandering in consumptie ontstaat. Volgens onderzoek blijkt dieettype ook een invloed te hebben op je koopgedrag, maar er is niet eerder onderzocht of dieettype ook je intentie tot kopen van producten met veganistische productlabels kan veranderen. In het huidige onderzoek hebben we de invloed van dieettype op het effect van veganistische productlabels op intention to buy onderzocht. Gebaseerd op eerder onderzoek over veganistische productlabels, stellen onze hypotheses dat voor willekeurig veganistische producten met een veganistisch label, flexitariërs, vegetariërs en veganisten een hogere intention to buy ervaren dan omnivoren. Daarnaast voorspellen we dat omnivoren een hogere intention to buy ervaren dan de andere dieettypes wanneer er geen veganistisch productlabel aanwezig is. We hebben een enquête onderzoek gedaan (N = 219) waarmee we het effect van veganistische labels (label vs. geen label) en dieettypes (omnivoren vs. andere dieettypes) op intention to buy hebben onderzocht. Resultaten van dit onderzoek laten zien dat flexitariërs, vegetariërs en veganisten een hogere intention to buy ervaren voor producten met een veganistisch label dan omnivoren. Omnivoren ervaarden niet een hogere intention to buy dan deze dieetgroepen als het ging om producten zonder een veganistisch label. Theoretische en praktische implicaties worden bediscussieerd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 16 Jan 2023 14:49
Last Modified: 16 Jan 2023 14:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1529

Actions (login required)

View Item View Item