Javascript must be enabled for the correct page display

De Mediërende Rol van Positieve Interdependentie in het Verband Tussen het Gebruik van een Groepsovereenkomst en Samenwerken

Kop, Bente J.A. van de (2023) De Mediërende Rol van Positieve Interdependentie in het Verband Tussen het Gebruik van een Groepsovereenkomst en Samenwerken. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
BJA van de Kop_s3727904_gr25_samenwerkend leren.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (401kB)

Abstract

Samenwerkend leren kan zorgen voor zowel betere academische prestaties als een betere leerervaring. Door de vele voordelen dat samenwerkend leren kan bieden, is het interessant om factoren te onderzoeken die het samenwerkingsproces mogelijk zou kunnen verbeteren. In dit onderzoek werd gekeken naar het effect van positieve interdependentie op het verband tussen het gebruik van een groepsovereenkomst en de mate van samenwerken binnen een groep. Er werd verwacht dat het gebruik van een groepsovereenkomst de positieve interdependentie binnen een groep kan verhogen en dat deze variabelen de mate van samenwerken binnen een groep kunnen verbeteren. In het huidige onderzoek is aan het begin van het semester aan alle bachelorthese studenten gevraagd om met hun groepsleden een groepsovereenkomst in te vullen en te ondertekenen. Vervolgens werd aan bachelorthese studenten gevraagd om een online-vragenlijst in te vullen die vragen stelde over de groepsovereenkomst, de ervaren positieve interdependentie en de ervaren mate van samenwerking binnen de groep. Uit de resultaten kwam geen significant verband naar voren tussen groepsovereenkomst en de mate van samenwerken. Ook werd er geen significant verband gevonden tussen groepsovereenkomst en positieve interdependentie. Het verband tussen positieve interdependentie en de mate van samenwerken bleek wel significant te zijn. Echter had positieve interdependentie geen mediërend effect op het verband tussen groepsovereenkomst en de mate van samenwerken. Tot slot bespreken we de limitaties van het onderzoek en worden er suggesties gegeven voor het doen van vervolgonderzoek, zoals een groepsovereenkomst die mogelijk positieve interdependentie sterker kan verhogen door het opstellen van individuele taken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 16 Jan 2023 14:55
Last Modified: 16 Jan 2023 14:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1534

Actions (login required)

View Item View Item